Känn dig trygg med att starta eget
Den som planerar att starta ett eget företag får gärna svänga in till Startia för att bearbeta företagsidén. Startias service är kostnadsfri och diskussionerna konfidentiella.- För kundens första besök brukar vi reservera en tid på två timmar, då vi diskuterar företagsidén och dess bakgrund, berättar Startias direktör Tommi Virkama.Ett antal...
Den som planerar att starta ett eget företag får gärna svänga in till Startia för att bearbeta företagsidén. Startias service är kostnadsfri och diskussionerna konfidentiella.
- För kundens första besök brukar vi reservera en tid på två timmar, då vi diskuterar företagsidén och dess bakgrund, berättar Startias direktör Tommi Virkama.
Ett antal företagsrådgivare jobbar med starthjälp av företag. Kunden bokas in hos den företagsrådgivaren som bäst känner till kundens bransch. Den blivande företagaren erbjuds praktiska råd och en kopp kaffe för att få igång tankeverksamheten.
Övervägningar och modighet ligger ofta bakom, då någon bestämmer sig för att bli egenföretagare.
- Allt börjar från en företagsidé och tanken på hur man ska göra pengar på sin idé. Under kundens första besök undersöker vi också konkurrenssituationen på marknaden och påbörjar skrivandet av kundens eget Lissu, dvs. affärsverksamhetsplanen, fortsätter Virkama.
Lissu (förkortning av finska ordet ”liiketoimintasuunnitelman suunnittelutyökalu”) är ett interaktivt verktyg, där det går att skapa en egen affärsverksamhetsplan för kunden. I Lissu antecknas exempelvis sådant som har med marknadssituation, finansiering och möjliga stöd att göra.
- Då Lissu innehåller all relevant information, så som lönsamhetsberäkningar, kan man med hjälp av Lissu reda ut företagsidéns livsduglighet, förklarar Virkama.
Kunden antecknar sina egna beräkningar i Lissu och företagsrådgivaren kan kommentera anteckningarna direkt i systemet. På detta sätt fortskrider företagsgrundandet i kundens takt, som även har möjlighet att träffa företagsrådgivaren personligen vid behov.
Förberedelser inför första Startia-besöket
Den blivande företagaren behöver inte ha hela företagspaketet fem före färdigt då han/hon blir kund hos Startia. Det räcker att kunden har tänkt igenom sin företagsidé.
- Startia stöder alla blivande företagare, vare sig det handlar om en erfaren eller nybörjare som inte ännu vet något om företagandet, försäkrar Virkama.
Via Lissu får kunden ibland reda på att företagsidén inte är speciellt livskraftig.
- Det händer alltid emellanåt och det är inget att skämmas över. Då måste man bara fundera hur planerna kunde ändras så att idén skulle bli lönsam. Kunden måste också fundera om han/hon har det som krävs för att vara egenföretagare och om företagandet är något kunden verkligen vill göra.
Ett Startiabesök lönar sig i det långa loppet, för de företag i regionen som grundats med hjälp av Startia är klart livskraftigare än andra. Två år efter grundandet är 90 % av företagen fortfarande verksamma och 80 % är verksamma ännu fem år efter grundandet. Det bör också påpekas att endast 4 % av företagarna lägger ned sin verksamhet på grund av konkurs. Som jämförelse kan nämnas Statistikcentralens siffror, enligt vilka endast hälften av alla grundade företag i Finland är verksamma ännu fem år efter grundandet.
- Orsaken till det här är det att nyföretagscentralerna försöker upptäcka alla fallgropar redan innan kunden grundar sitt företag, förklarar Virkama.
Startia-besöket bekräftade planerna
Patrik Wargh och Joni Uunila hittade till Startia via TE-byrån, dit de gått för att fråga om startpeng.
- På TE-byrån tipsade de oss, att det lönar sig att komma hit. Och det här besöket lönade sig verkligen. Lissu var ett nyttigt verktyg. Vi fick våra uppskattade beräkningar om företagets kommande omsättning bekräftade, berättar Uunila.
- Det lönar sig för alla blivande företagare att räkna omsättningen noga, så det blir pengar över till den egna lönen. Våra beräkningar var lite ditåt, men i Startia klarnade siffrorna, tackar Wargh och fortsätter:
- Vi fick också bra information om skatter, försäkringar och pensioner. Det är ju alla sådana saker som man måste ta reda på själv för ingen kommer och berättar om dem till företagaren, konstaterar han.
Wargh och Uunila är båda nyutexaminerade och de ska börja jobba heltid i sitt företag i juni. Företaget ska syssla med digital media. Hittills har de jobbat deltid i sitt företag vid sidan av studierna.
- Nästa stora steg blir att marknadsföra oss och skaffa nya kunder, skrattar Uunila.
Tommi Virkama (till vänster) rådger Patrik Wargh och Joni Uunila.