Internationella lägerskolor ger möjligheter till turismen
Finland har blivit allt mer populärt som resmål för internationella lägerskolor. För tillfället riktar sig största delen av besöken till huvudstadsregionen eller Lappland. På sistone har även Vasaregionen väckt intresse speciellt i Asien, i länder som Kina och Japan. Under evenemanget, som ordnades inom projektet Tillväxt genom information, berättade Kari Halonen från ToolBox om sina tankar kring vad turismnäringsidkare bör ta i beaktande när det kommer till lägerskolebusinessen.
Kari Halonen frånToolBox berättar om möjligheterna inom internationella lägerskolor.
Finland har blivit allt mer populärt som resmål för internationella lägerskolor. För tillfället riktar sig största delen av besöken till huvudstadsregionen eller Lappland. På sistone har även Vasaregionen väckt intresse speciellt i Asien, i länder som Kina och Japan. Under evenemanget, som ordnades inom projektet Tillväxt genom information, berättade Kari Halonen från ToolBox om sina tankar kring vad turismnäringsidkare bör ta i beaktande när det kommer till lägerskolebusinessen.
Lägerskola full av upplevelser
Asiatiska lägerskolor skiljer sig från de finländska på så sätt att de är en kombination av skol- och lägerliv.
– Meningen med lägerskolor är att de stöder den läroplansenliga undervisningen. Ofta står ett besök till en finsk skola och till exempel en engelskalektion på önskelistan. Lägerskolan kan också ha ett tema, som man börjar genomföra och planera redan i hemlandet, berättar Halonen.
Lägerskolorna varar vanligtvis i 2–5 dygn. Det kanske verkar som en kort tid, men dagarna är fullspäckade med aktiviteter. Förmiddagarna ägnas ofta åt studier och kvällarna betraktas som fritid. Researrangören har som uppgift att erbjuda ungdomarna och barnen rikligt med olika aktiviteter.
– Det är viktigt att det hela tiden finns något nytt och upplevelserikt att göra. En skogsutfärd räknas som upplevelse, tipsar Halonen och fortsätter:
– Det är typiskt för lägerskolor att de inbegriper en rundtur i flera olika länder. Man kanske tillbringar bara några dagar i ett land, innan det bär av till nästa. Man vill uppleva allt som det bara är möjligt i en destination.
En eller flera lärare reser ofta med eleverna. Ibland följer också föräldrar med. Erkki Laakso från Visit Vaasa ser detta som en möjlighet:
– Man kan erbjuda olika program för vuxna och barn. På så sätt får eleverna njuta av sina ägna sysselsättningar i lugn och ro utan föräldrarna.
Vasaregionen har landets enda Unescos världsnaturarv, korta avstånd till andra regioners aktiviteter, såsom Power Park, och en snabb förbindelse till Umeå som fördelar. Det planeras redan en lägerskola med sporttema tillsammans med Norrvalla.
– För tillfället är Helsingfors och Åbo Finlands vanligaste resmål, dit man reser till exempel från Kina för att göra en mellanlandning och sedan resa vidare ut i världen. Vi vill göra Vasa till en av dessa stop-over-destinationer, berättar Laakso.
Projektets projektchef Peter Källberg anser att lägerskolor är en fin möjlighet att göra regionen mera känd internationellt:
– I och med lägerskolor är det möjligt att få internationella studeranden och annat kunnande till regionen, eftersom många lämnar sitt hemland för att studera annanstans. Att sända barnen till lägerskola är familjens investering i deras framtid. Genom olika aktiviteter kan vi visa upp våra utbildningsmöjligheter, energiklustret, cirkulärekonomin och den fantastiska naturen. Att utveckla lockande program för grupper kräver förstås samarbete mellan företagen.
Kulturskillnaderna måste tas i beaktande
Halonen har erfarnhet om hur man tar kulturskillnader i beaktande.
Det är viktigt att beakta skillnaderna mellan den finländska och asiatiska kulturen. Många besöker Europa för första gången, och till exempel måltider kan visa sig vara utmanande. Halonen har erfarenhet om detta:
– Många grupper reser med egen kock. Ett annat bra alternativ är att ordna bespisning med en asiatisk restaurang.
Skillnader finns emellertid bland olika nationaliteter.
– Till exempel japanska kunder värdesätter punktlighet. Kinesiska kunder däremot uppskattar aktiva lägerskolor, där ändringar i tidtabellen inte är så allvarliga, kommenterar Halonen.
Också ur marknadsföringens synvinkel är det viktigt att vara medveten om kulturskillnaderna. Det lönar sig att göra en ordentlig utredning om destinationslandets seder och bruk.
Beakta åtminstone de här fem sakerna:
- Kunder från asiatiska länder uppskattar trygghet. Omgivningen för lägerskolan ska alltså vara passlig för målgruppen.
- Ta hänsyn till kulturskillnader (till exempel religion och språk). Detta är viktigt också med tanke på marknadsföringen.
- Högsäsongen för lägerskolor är på våren och sommaren.
- Speciellt kinesiska kunder anser olika certifikat och kvalitetsbetyg vara viktiga faktorer när de väljer destination för lägerskolan. Red alltså ut möjligheterna att skaffa sådana.
- Börja inte med för stora grupper. Ungefär en busslast är passligt.