Identifiera din målgrupp och anpassa ditt kärnbudskap för dem
Workshopen Digital marknadsföring för landsbygdsföretagare i slutet av februari inleddes med ett starkt budskap: – Inom digital marknadsföring kan man på ett mycket behändigt sätt rikta reklamen och mäta den. Det är möjligt att följa hur reklamen når fram och lyckas nästan i realtid, berättade Markku Ikonen från Morgan Digital.
Workshopen Digital marknadsföring för landsbygdsföretagare i slutet av februari inleddes med ett starkt budskap:
– Inom digital marknadsföring kan man på ett mycket behändigt sätt rikta reklamen och mäta den. Det är möjligt att följa hur reklamen når fram och lyckas nästan i realtid, berättade Markku Ikonen från Morgan Digital.
Enligt Ikonen är största delen (90 %) av internetanvändarna dock passiva konsumenter av innehåll. Nio procent kommenterar, bearbetar eller delar information och endast en procent skapar nytt innehåll. Det är alltså den sistnämnda gruppen man ska höra till, för det är den som styr diskussionen!
Ikonen uppmuntrade företagarna att utgå från grunderna även i den egna digitala marknadsföringen, precis som med vilken annan marknadsföring som helst:
– Man måste fundera på hur man positionerar sig gentemot de andra. Vilka bra egenskaper har de egna tjänsterna och produkterna? Är de bättre än konkurrentens och vilket värde eller betydelse har de och som kunden är beredd att betala för? Sällan lönar det sig att börja konkurrera med ett förmånligt pris, utan hellre då det tilläggsvärde som kunden får.
Deltagarna fick fundera sina egna företags målgrupper och olika köppersonas.
Det lönar sig inte att marknadsföra alla produkter och tjänster till alla målgrupper. Det gäller att identifiera de egna målgrupperna och hitta de produkter eller tjänster som intresserar dem. Om man tänkt igenom företagets kärnbudskap noga, är det enkelt att hitta rätt budskap för respektive målgrupp. Ett kärnbudskap är dock inte visionen eller det som företaget skulle vilja vara, utan det som företaget på riktigt är.
– Företagets kärnbudskap definieras inte bara för reklam och marknadsföring, utan det är något som alla anställda – också sommarjobbarna – måste ta till sig, påminner Ikonen.
Den andra delen av workshopen koncentrerade sig på hur företagen ska använda sociala medier. Media indelas traditionellt i egna media såsom företagets webbplats, nyhetsbrev och broschyrer, i köpt media såsom reklam i tidningar och radio samt i förtjänt media dvs. tidningsartiklar, inkommande länkar, rekommendationer och budskap via djungeltelegrafen. Inom sociala medier finns alla dessa indelningar.
– De som följer ett företag på sociala medier är i början ofta den egna närmaste kretsen och det är en bra start, men rätt snart måste man försöka utöka den kretsen, för det finns sällan någon stor köppotential i bekantskapskretsen. Därför är det viktigt att kunna definiera det egna företagets olika köppersonas, dvs. göra en målgruppsanalys på individnivå; varifrån kommer köparna, hur gamla är de och vilka saker uppskattar de? På det sättet kan du hitta rätt ton i ditt budskap på sociala medier och i publikationer, en ton som tilltalar just dessa köppersonas.
Med ett skratt säger Ikonen att marknadsföringsfolket älskar att skapa bokstavskombinationer av sina instruktioner när han presenterar RACE-modellen:
– Reach innebär att man strävar efter att maximera antalet gånger en publicering eller reklam visas och styra in så många potentiella kunder som möjligt i säljtratten. I Act-skedet uppmuntrar man till samspel, ger akt på vilka som reagerar på företagets budskap och förbättrar budskapet utgående från denna information. Convert innebär sådant som besökaren gör och som har en mätbar ekonomisk betydelse för företaget, oberoende om det är offertförfrågningar eller direkta köp. I det sista Engage-skedet försöker man upprätthålla och fördjupa relationen till kunden. Det är alltså en slags eftermarknadsföring, förklarar Ikonen.
Ikonen ger detaljerade och kärnfulla råd hur företagen ska ta sig an sociala medier:
– Ta en social medietjänst i bruk i taget och gör det ordentligt i stället för att försöka sätta ut någonting i alla kanaler. Själv skulle jag rekommendera att man börjar med Facebook som är överlägsen både gällande egenskaper och användarmängder. Du behöver inte skapa allt innehåll själv, utan du kan även dela andras innehåll och delta i diskussionerna som rör din egen bransch. Ta i bruk marknadsföringens årsklocka, producera innehåll i lager och publicera det tidsinställt så blir din synlighet regelbunden och planmässig, avslutar Ikonen sin lista.
Materialet från Workshopen Digital marknadsföring hittar du här.
Workshopen ordnades i samarbete med projekten Tillväxt genom information - besöksnäringen i fokus och Livskraft från den Österbottniska naturen!
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]