Tunnista kohderyhmäsi ja muokkaa ydinviestisi heille
Maaseutuyrittäjille suunnattu Digitaalisen markkinoinnin työpaja helmikuun lopussa käynnistyi vahvalla viestillä: – Digitaalinen markkinointi sallii mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen erittäin ketterästi. Mainonnan osuvuutta ja onnistumista on mahdollista seurata lähes reaaliajassa, kertoi Markku Ikonen Morgan Digitalista.
Maaseutuyrittäjille suunnattu Digitaalisen markkinoinnin työpaja helmikuun lopussa käynnistyi vahvalla viestillä:
– Digitaalinen markkinointi sallii mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen erittäin ketterästi. Mainonnan osuvuutta ja onnistumista on mahdollista seurata lähes reaaliajassa, kertoi Markku Ikonen Morgan Digitalista.
Ikosen mukaan suurin osa (90 %) internetin käyttäjistä kuitenkin on passiivisia sisältöjen kuluttajia. Yhdeksän prosenttia kommentoi, muokkaa tai jakaa tietoa ja vain yksi prosentti luo uutta sisältöä. Viimeksi mainittu ryhmään kannattaa siis kuulua, koska se hallitsee keskustelua!
Ikonen kannusti yrittäjiä lähtemään oman digitaalisen markkinoinnin kanssa perusteista, aivan kuten minkä tahansa muunkin markkinoinnin kanssa:
– Omaa positiota on mietittävä suhteessa muihin. Mitä hyviä puolia omista palveluista ja tuotteista löytyy, ovatko ne parempia kuin kilpailijan vastaavat ja mikä on niiden tuoma arvo tai merkitys, josta asiakas on valmis maksamaan? Harvoin kannattaa lähteä kilpailemaan edullisella hinnalla vaan ennemmin asiakkaalle tulevalla lisäarvolla.
Osallistujat pohtivat oman yrityksensä kohderyhmiä ja erilaisia ostajapersoonia.
Kaikkia tuotteita ja palveluita ei kannata markkinoida kaikille kohderyhmille. Omat kohderyhmät on tunnistettava ja löydettävä heitä kiinnostavat tuotteet tai palvelut. Kun yrityksen ydinviestit on huolellisesti määriteltynä, on helppo löytää ne oikeat viestit kullekin kohderyhmälle. Ydinviesti ei kuitenkaan ole visio tai se mitä yritys haluaisi olla, vaan se mitä yritys oikeasti on.
– Yrityksen ydinviestejä ei määritellä vain mainontaa ja markkinointia varten, vaan ne täytyy olla kaikkien työntekijöiden – myös kesätyöntekijöiden – sisäistämiä, Ikonen muistuttaa.
Työpajan jälkimmäinen osuus keskittyi sosiaalisen median yrityskäyttöön. Mediat jaetaan perinteisesti omaan mediaan, kuten yrityksen nettisivuihin, uutiskirjeeseen ja esitteeseen, ostettuun mediaan, kuten lehti- ja radiomainoksiin sekä ansaittuun mediaan eli lehtijuttuihin, linkityksiin, suosituksiin ja puskaradion viesteihin. Sosiaalinen media taas on kaikkia näitä edellä mainittuja.
– Usein yrityksen sosiaalisen median tykkääjäkunta lähtee siitä omasta lähipiiristä ja se on hyvä alku, mutta pian tuota piiriä on ryhdyttävä laajentamaan, koska tuttavapiiristä harvemmin muodostuu suurta ostajapotentiaalia. Siksi on tärkeää osata määritellä oman yrityksen erilaiset ostajapersoonat, mistä he tulevat, kuinka vanhoja he ovat ja mitä asioita he arvostavat? Näin osataan luoda some-läsnäololle ja julkaisuille oikeanlainen sävy, joka puhuttelee juuri näitä ostajapersoonia.
Ikonen nauraa, että markkinointiväki rakastaa erilaisia kirjainyhdistelmistä syntyviä toimintaohjeita ja esittelee RACE-mallin:
– Reach -kohdassa pyritään maksimoimaan julkaisun tai mainoksen näyttökerrat ja saamaan mahdollisimman suuri määrä potentiaalisia asiakkaita ostosuppiloon. Act-vaiheessa rohkaistaan vuorovaikutukseen, tarkkaillaan ketkä yrityksen viesteihin reagoivat ja parannetaan viestejä tämän tiedon pohjalta. Convert tarkoittaa kävijän toimenpiteitä, joilla on mitattava taloudellinen arvo yritykselle, olivatpa ne sitten tarjouspyyntöjä tai varsinaisia ostoksia. Viimeisenä tulevassa Engage-vaiheessa ylläpidetään ja syvennetään asiakassuhdetta. Kyse on siis eräänlaisesta jälkimarkkinoinnista, Ikonen luettelee.
Ikosen täsmäneuvot sosiaalisen median yrityskäyttöön ovat ytimekkäät:
– Ota sosiaalisen median palvelut yksitellen kunnolla haltuun sen sijaan, että yrität touhuta kaikissa kanavissa jotakin. Itse suosittelisin aloittamaan Facebookista, joka on ylivoimainen niin ominaisuuksiltaan kuin käyttäjämääriltään. Kaiken sisällön ei tarvitse olla itse tuotettua, vaan voit myös jakaa muiden sisältöjä ja osallistua toimialaasi koskeviin keskusteluihin. Ota käyttöön markkinoinnin vuosikello, tuota sisältöjä varastoon ja julkaise niitä ajastetusti, niin näkyvyytesi on säännöllistä ja suunnitelmallista, Ikonen päättää listansa.
Digitaalisen markkinoinnin työpajan materiaalit löydät täältä.
Työpaja järjestettiin yhteistyössä Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun ja Luonnostaan nouseva Pohjanmaa! -hankkeen kanssa.
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]