I flygtrafiken behövs en positiv spiral för utbud och efterfrågan
Den flygtrafikstrategi som Kommunikationsministeriet började bereda år 2012 har framskridit så långt att man våren 2015 överlät ordet till fem regionala arbetsgrupper.
Lassi Hilska och Riitta Björkenheim
Den flygtrafikstrategi som Kommunikationsministeriet började bereda år 2012 har framskridit så långt att man våren 2015 överlät ordet till fem regionala arbetsgrupper. Arbetsgruppernas uppgift var att diskutera utvecklingen av flygtrafiken ur olika perspektiv: ökningen av trafiken, effektiveringen av flygplatsernas verksamhetsmiljö och utvecklingen av resekedjorna.
– Till Österbottens regionala arbetsgrupp hör, förutom VASEK, representanter för bland annat regionens städer och kommuner, landskapsförbund, handelskamrar, företagarföreningar samt Finavia och flygbolagen. Arbetsgruppen har sammanträtt några gånger under våren och preciserat såväl gemensamma mål och önskemål som möjligheter. Situationen här i Vasaregionen är lite annorlunda än på övriga ställen, eftersom vårt verksamhetsområde är det minsta, med endast fyra flygplatser, varav två står inför helt andra utmaningar än de som har lyfts fram i flygtrafikstrategin. Vi vill ändå vara med och utveckla såväl den nationella som den regionala strategin, tillsammans och i samarbete, konstaterar VASEKs logistikexpert Riitta Björkenheim.
På seminariet om flygtrafikstrategi i Vasa den 16 september gavs ordet till Lassi Hilska från Kommunikationsministeriet och till alla flygbolag som flyger från Vasa. Också Finavia, dvs. flygplatsernas representanter, fick framföra sina synpunkter på situationen och på hur trafiken i framtiden ser ut.
Vasas stadsdirektör Tomas Häyry påminde i sitt öppningsanförande om att man vid utarbetandet av flygtrafikstrategin förutom geografin även bör beakta den ekonomiska geografin. Han berättade att den regionala arbetsgruppen för flygtrafikstrategin har haft bra flyt i arbetet, med många synpunkter och idéer om utvecklingsområden.
– Målet är att förbättra flygplatsnätets lönsamhet med hjälp av innovativa samarbets- och verksamhetsformer på regional nivå. Särskilt Helsingfors-Vanda flygplats konkurrenskraft som nav för transfertrafiken bör säkerställas och ytterligare förstärkas. Utbudet av flygtrafiktjänster är alltid marknadsbaserat, påminde Hilska.
Enligt Hilska är Vasa flygplats trafikvolymer på godtagbar nivå. Det minskade antalet passagerare i början av året (-16 %) har sin förklaring i renoveringen av startbanorna, eftersom flygplatsen var stängd under fem veckor i juli. Efterfrågan på reguljär frakttrafik är för liten i Vasa, men flygplatsen är i utmärkt skick efter renoveringen. Utmaningen för flygtrafiken överlag i Österbotten är enligt Hilska det lilla befolkningsunderlaget och landförbindelsernas kontinuerligt förbättrade servicenivå och snabbhet.
– I flygtrafiken behövs nu en positiv spiral: en ökad efterfrågan, som ökar utbudet, som i sin tur åter ökar efterfrågan, konstaterade Hilska.
Max Jansson, Tuomas Kankaala, Susanna Slotte-Kock och Petri Lampi.
Enligt Björkenheim var man förberedd på minskningen i passagerarantalet, eftersom det förutom i reguljärtrafiken även var en sju veckor lång paus i charterflygningarna.
– Det här negativa talet klarar vi av. Extra fint var det att flygbolagen genast återvände med samma plan och rutter som de hade före renoveringen. Därtill kunde båda flygbolagen berätta om större plan och flera platser per dag, vilket alltid medför en positiv spiral för flygtrafikens utveckling, konstaterade Björkenheim.
Även flygplatschef Petri Lampi var nöjd med Vasa flygplats situation, eftersom passagerarantalet i Vasa har varit på hög nivå länge. Däremot förs en ständig kamp med föreskrifter och effektivitet.
– Stabiliteten är Vasaregionens trumfkort. Även under ekonomiskt sett dåliga tider har antalet passagerare varit tillräckligt. Den totala minskningen i passagerarantalet i år kommer att vara endast cirka 6 procent, berättade Lampi.
Österbottens handelskammares direktör Jarl Sundqvist framhöll Karleby-Jakobstad flygplats ökade trafik, som har uppnåtts till stor del tack vare den välfungerande förbindelsen till Stockholm. Enligt Sundqvist kunde passagerarantalet emellertid gärna vara större. Antalet resenärer i Karleby-Jakobstad ökade i början av året med 26,4 procent, vilket delvis berodde på renoveringen av startbanorna i Vasa.
[contact_member,name=Riitta Björkenheim,id=11,details=Name]