Lentoliikenteeseen tarvitaan positiivista kysynnän ja tarjonnan kierrettä
Vuonna 2012 Liikenne- ja Viestintäministeriön hankkeena aloitettu lentoliikennestrategiatyö on edennyt siihen vaiheeseen, että keväällä 2015 annettiin puheenvuoro viidelle alueelliselle työryhmälle.
Lassi Hilska ja Riitta Björkenheim
Vuonna 2012 Liikenne- ja Viestintäministeriön hankkeena aloitettu lentoliikennestrategiatyö on edennyt siihen vaiheeseen, että keväällä 2015 annettiin puheenvuoro viidelle alueelliselle työryhmälle. Työryhmien tehtävänä oli pohtia näkökulmia lentoliikenteen kehittämiseen: liikenteen kasvattamista, lentoasemien toimintaympäristön tehostamista ja matkaketjujen kehittämistä.
– Pohjanmaan aluetyöryhmään kuuluu VASEKin lisäksi edustajat muun muassa alueen kaupungeista ja kunnista, maakuntien liitoista, kauppakamareista, yrittäjäyhdistyksistä, Finavialta sekä lentoyhtiöistä. Työryhmä on kokoontunut kevään mittaan muutaman kerran ja on täsmentänyt sekä yhteisiä tavoitteita ja toiveita että mahdollisuuksia. Tilanne meillä täällä Vaasan seudulla on hieman erilainen kuin muualla, sillä toiminta-alueemme on pienin, sisältää vain neljä kenttää, ja niistäkin kahdella on aivan toisen mittakaavan haasteita kuin mitä lentoliikennestrategissa on nostettu esiin. Mutta haluamme silti olla mukana kehittämässä sekä kansallista että alueellista strategiaa, yhdessä ja yhteistyössä, logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim VASEKilta toteaa.
Vaasassa 16.9. pidetyssä lentoliikennestrategiaseminaarissa annettiin puheenvuoro Lassi Hilskalle Liikenne- ja viestintäministeriöstä sekä kaikille Vaasasta lentäville lentoyhtiöille. Myös Finavia eli lentoasemien edustajat saivat esittää näkemyksensä tämän hetkisestä tilanteesta ja siitä, miltä tuleva liikenne näyttää.
Avauspuheenvuoron pitänyt Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry muistutti, että lentoliikennestrategiaa laadittaessa on maantieteen lisäksi pidettävä mielessä myös talousmaantiede. Hänen mukaansa alueellisella lentostrategiatyöryhmällä on ollut työssään hyvä vire, paljon näkemyksiä ja mielessä paljon kehittämiskohteita.
– Tavoitteena on parantaa lentoasemaverkoston kannattavuutta alueellisen tason innovatiivisilla yhteistyö- ja muilla toimintamuodoilla. Erityisesti Helsinki-Vantaan lentoaseman kilpailukyky vaihtomatkustajahubina on varmistettava ja sitä on lisättävä. Lentoliikennepalvelujen tarjonta on aina markkinalähtöistä, Hilska muistutti.
Hilskan mukaan Vaasan lentoaseman liikennemäärät ovat siedettäviä. Alkuvuoden matkustajalukujen laskuun (-16 %) löytyy selitys kiitotieremontista, joka sulki kentän viideksi viikoksi heinäkuussa. Vaasassa on kysyntää säännölliselle rahtiliikenteelle liian vähän, mutta kenttä on nyt remonttien jälkeen erinomaisessa kunnossa. Ylipäänsä Pohjanmaan lentoliikenteen haasteina on Hilskan mukaan pieni väestöpohja ja maayhteyksien alati paraneva palvelutaso ja nopeus.
– Lentoliikenteeseen tarvitaan nyt positiivista kierrettä: kysynnän kasvua, joka kasvattaa tarjontaa, joka vuorostaan kasvattaa taas kysyntää, Hilska totesi.
Max Jansson, Tuomas Kankaala, Susanna Slotte-Kock ja Petri Lampi.
Björkenheim mukaan matkustajamäärän laskuun oli varauduttu, sillä reittiliikenteen lisäksi myös charter-lennoissa oli tauko seitsemän viikon ajan.
– Tämän negatiivisen luvun kanssa selvitään. Erityisen hienoa oli, että lentoyhtiöt palasivat heti takaisin samoilla koneilla ja reiteillä kuin mitä oli ennen remonttiakin. Lisäksi lentoyhtiöt kertoivat molemmat suuremmista koneista ja lisäpaikoista päivän aikana ja se antaa aina lentoliikenteen kehittämiselle positiivisen kierteen, Björkenheim totesi.
Lentoasemapäällikkö Petri Lampi oli Björkenheimin tavoin tyytyväinen Vaasan lentoaseman tilanteeseen, sillä matkustajamäärä on Vaasassa ollut pitkään korkealla tasolla, mutta sääntöjen ja tehokkuuden kanssa painitaan jatkuvasti.
– Vakaus on Vaasan seudulla valtti, huonoina taloudellisina aikoinakin matkustajia on ollut riittävästi. Kokonaispudotus matkustajamäärissä tänä vuonna tulee olemaan vain noin 6 %, Lampi kertoi.
Pohjanmaan Kauppakamarin johtaja Jarl Sundqvist nosti esiin Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman kasvaneen liikenteen, johon erityisesti hyvin toimiva yhteys Tukholmaan vaikuttaa. Sundqvistin mukaan matkustajia toki saisi olla enemmänkin. Kokkola-Pietarsaaren matkustajamäärät kasvoivat alkuvuonna 26,4 % mihin osaltaan myös Vaasan kiitotieremontti vaikutti.
[contact_member,name=Riitta Björkenheim,id=11,details=Name]