Nyheter

Hur syns du på nätet, turismföretagare?

30.3.2017
-

Rubrikerna Tripadvisor, Googles tjänster, Facebook, Instagram och Visit Vasas bokningssystem intresserade de turismföretagare som var samlade till ett seminarium som ordnades 29.3

0017063r 800px6Rubrikerna Tripadvisor, Googles tjänster, Facebook, Instagram och Visit Vasas bokningssystem intresserade de turismföretagare som var samlade till ett seminarium som ordnades 29.3

Verksamhetsledare Kenth Nedergård presenterade världen största reseportal Tripadvisor ur företagarens synvinkel. Att ansluta sig till tjänsten kan man göra på både finska och svenska vilket kanske sänker tröskeln för att gå med för vår regions företagare. Vår region är nämligen inte så välrepresenterad ännu, så Nedergård uppmanade alla att gå med så snabbt som möjligt.

Det lönar sig att satsa på de bilder som man lägger upp på Tripadvisor, och det är viktigt att de uppgifter som matas in stämmer till 100 %. Tjänsten kräver också att man har en fast fysisk position, så till exempel de som idkar båttrafik kan lägga dit företagets fasta adress. Tjänstens goda sida – och samtidigt riskabla sida – är att vem som helst kan skriva vad som helst om ditt företag, och på så sätt sprids recensionerna väldigt lätt. Från deltagarna kom en bra påminnelse om att det kan vara bra att inte betygsätta eget företag, det påverkar företagets synlighet vid sökning väldigt negativt.

Martin Nord 600pxMartin Nord

Enligt Witas Martin Nord har digitaliseringen i allmänhet gjort branschen väldigt transparent och gett även de enskilda stugägarna möjligheten att synas på nätet på samma sätt som de stora attraktionerna. Bokningsbeteendet har dock blivit mer mångfacetterat. Som turismföretagare lönar det sig att tänka på ”kundens fyra viktiga ögonblicken”: Dagdrömsögonblicket, planeringsögonblicket, bokningsögonblicket samt på språnget-ögonblicket, och anpassa den digitala synligheten och innehållet enligt dessa för att fånga kunden i rätt ögonblick.

Digitala verktyg möjliggör en effektiv uppföljning av marknadsföringen. Witas Emile Pukander gav flera exempel på hur man kan använda Googles tjänster: i gratistjänsten Google My Business lönar det sig att förutom egna uppgifter också ladda upp egna, bra bilder, och genom uppföljningsverktyget Google Analytics kan företagaren få reda på när besökare rör sig på sidan, hur många som besöker sidan samt hurudana användare hemsidorna lockar. När man vet detta kan man bestämma vilka nyckelord man ska lägga upp för att få bättre synlighet vid sökning. Nästa steg är att börja tänka på klickbaserad reklam med hjälp av AdWords. Detta fungerar i princip på samma sätt som reklam på Facebook, och det möjliggör synlighet högst upp på listan när kunderna lägger in ett sökord i olika sökmotorer. Förutom sökorden bör man också bestämma vilka målgrupper man vill nå ut till, samt budget, och här kan man också göra olika försök för att uppnå bästa möjliga resultat.

Emile Pukander gav också företagarna en taktisk vink, nämligen att inte genast börja med att sälja, utan först erbjuda en berättelse för att fånga intresset. Dessutom påminde han att det i marknadsföringen lönar sig att använda många olika tjänster. Trenderna på nätet kan man till exempel följa på www.consumerbarometer.com och www.google.com/trends. Genom att göra sökningar med sökorden kan man identifiera kundernas ”dagdrömsögonblick” och på så sätt göra marknadsföringen mer effektiv. Över huvud taget kan man säga att kunderna idag gör mer spontana sökningar än tidigare och då speciellt på veckoslut via mobilen och surfplattor.

Maria Norrlin Asplund 600pxMaria Norrlin-Asplund

Visit Vasas marknadsföringschef Erkki Laakso presenterade Visit Vasas bokningssystem där de uppgifter man matar in också syns på Gofinland.fi. Som turismföretagare bör man absolut finnas i ett bokningsprogram anser han, inte ringer ju en kund och bokar sent på kvällen eller på natten, i stället kanske man låter bli att boka. Bokar man boende via Visit Vasas sidor blir man också erbjuden att boka olika aktiviteter och andra tjänster som finns i deras system. Laakso påminde om att tydliga produktpaket som innehåller mindre ”lösa” delar och alternativ fungerar bäst när man bokar via nätet. Han påminner också om att det lönar sig att satsa på bildmaterialet.

Seminariet avslutades av projektchef Maria Norrlin-Asplund som berättade om planerna kring Världsarvsporten som kommer att stå klar kring maj-juni 2018. Olika teman finns redan klara, och till exempel de filmer som projektet Spotlight kommer att ta fram skall visas i utrymmena. Det finns ännu utrymme för nya idéer och förslag från de lokala turismföretagarna.

Seminariet ordnades av projektet Tillväxt genom information – turismnäringen i fokus. Presentationerna finns här.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

lippu ja tunnuslause svenska 300px