Uutiset

Matkailuyrittäjä, miten näyt verkossa?

30.3.2017
-

Otsikot Tripadvisor, Googlen palvelut, Facebook, Instagram ja Visit Vaasan varausjärjestelmä innostivat koko joukon matkailuyrittäjiä ja -toimijoita osallistumaan 29.3. järjestettyyn seminaariin.

0017063r 800px5

Otsikot Tripadvisor, Googlen palvelut, Facebook, Instagram ja Visit Vaasan varausjärjestelmä innostivat koko joukon matkailuyrittäjiä ja -toimijoita osallistumaan 29.3. järjestettyyn seminaariin.

Merenkurkun Maailmanperintö ry.:n toiminnanjohtaja Kenth Nedergård esitteli käytännönläheisesti maailman suurinta matkailusivustoa Tripadvisoria. Palvelun käyttöliittymä toimii myös suomen ja ruotsin kielillä, mikä madaltaa seutumme yrittäjien mukana oloa. Vielä ei Vaasan seudulta palvelussa näy liikaa yrityksiä, joten Nedergård kehotti kaikkia tarkistamaan oman kohteen mukanaolon mahdollisimman pian.

Tripadvisoriin laitettaviin kuviin kannattaa panostaa, ja on tärkeää, että sinne syötettävät tiedot ovat 100 % oikein. Palvelu vaatii jonkin fyysisen sijaintipisteen, joten esimerkiksi veneristeilyjä tarjoava yritys voi hyvin laittaa osoitteeksi oman yrityksen osoitteen. Palvelun hyvä puoli – ja samalla riski – on, että kuka tahansa voi kirjoittaa matkailuyrityksestäsi mitä tahansa, ja sitä kautta viesti leviää helposti. Yleisöstä saatiin hyvä muistutus olla arvostelematta omaa matkailukohdetta, sillä se vaikuttaa kohteen näkyvyyteen hakutuloksissa erittäin negatiivisesti.

Martin Nord 600pxMartin Nord

Witan Martin Nordin mukaan digitalisaatio yleensäkin on tehnyt alaa läpinäkyvämmäksi ja antanut pienillekin mökkikylille mahdollisuuden näkyä verkossa samalla tavalla kuin suuret matkakohteet. Tapa varata matkoja on kaiken kaikkiaan monipuolistunut. Matkailuyrittäjän kannattaa pitää mielessä ”matkailun neljä tärkeintä hetkeä”: haaveiluhetki, suunnitteluhetki, varaushetki ja toimintahetki ja sovittaa digitaalinen näkyvyytensä ja sisältönsä näiden mukaan tavoitteena koukuttaa asiakas oikealla hetkellä.

Digitaaliset työkalut mahdollistavat markkinoinnin tehokkaan seurannan. Witan Emile Pukander kertoi lisää vinkkejä Googlen palveluiden käyttöön: maksuttomaan Google My Business -palveluun matkailuyrityksen kannattaa laittaa omia tietojen lisäksi omia, hyviä kuvia, ja Google Analytics-seurantaa käyttämällä yrittäjä saa selville, miten yrityksen verkkosivuilla liikutaan ja miten paljon ja millaisia kävijöitä ne keräävät. Kun nämä ovat tiedossa, on aika määritellä avainsanat, joilla yritys verkosta löydetään ja alkaa miettiä klikkauspohjaista mainontaa Google AdWordsia käyttäen. AdWords toimii samalla periaatteella kuin mainonta Facebookissa, ja se tarjoaa mahdollisuuden näkyä hakukoneen tulosten yläpäässä ennen tavallisen haun antamia tuloksia. Avainsanojen lisäksi palveluun pitää määritellä kohderyhmät ja budjetti, ja siellä voi myös tehdä erilaisia kokeiluja parhaan tuloksen saamiseksi.

Tärkeimpänä taktisena vinkkinä Pukander antoi yrittäjille, että asiakkaalle ei saa heti alkaa myymään, vaan ensin pitää tarjota tarina. Lisäksi hän muistutti, että markkinoinnissa on tärkeää käyttää monia eri palveluja. Verkon trendejä voi tarkastella osoitteissa www.consumerbarometer.com ja www.google.com/trends. Jos avainsanat ovat tiedossa, niiden avulla voi löytää tiettyjä hakuja, joista voi tunnistaa asiakkaiden nk. haaveiluhetket ja tehdä siten markkinoinnistakin tehokkaampaa. Ylipäätään nykyään asiakkaat tekevät aiempaa enemmän spontaaneja hakuja ja niitä erityisesti mobiililaitteilla viikonloppuisin.

Maria Norrlin Asplund 600pxMaria Norrlin-Asplund

Visit Vaasan markkinointipäällikkö Erkki Laakso esitteli Visit Vaasan varausjärjestelmä, johon syötetyt tiedot näkyvät automaattisesti myös Gofinland.fi-sivustolla. Matkailuyrittäjällä kannattaa ehdottomasti hänen mukaansa olla nettivarausjärjestelmä, sillä eiväthän asiakkaat soita ja varaa öisin, vaan jättävät siiten kokonaan varaamatta. Visit Vaasan järjestelmässä majoituksen varaajalle tarjotaan myös järjestelmässä mukana olevien ohjelmapalveluyritysten palveluja. Laakso muistutti, että verkossa asiakkaille toimivat parhaiten selkeät matkailupaketit, joissa on mahdollisimman vähän liikkuvia osia. Lisäksi yrittäjien kannattaa panostaa kuviin.

Seminaarin päätti projektipäällikkö Maria Norrlin-Asplund, joka kertoi touko-huhtikuussa 2018 avattavan Maailmanperintöportin suunnitelmista. Teemat ovat selvillä, ja esimerkiksi Spotlight-hanke on mukana eri vuodenajoista kertovilla filmeillä. Tiloihin mahtuu yhä uusia ideoita ja avauksia paikallisilta matkailuyrittäjiltä.

Seminaari oli Matkailuyrittäjät tiedon kautta kasvuun -hankkeen järjestämä. Esitykset ovat luettavissa täällä.

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

lippu ja tunnuslause 300px