Nyheter

Hur går ett matchmaking -tillfälle egentligen till?

Matchmaking går ut på att skapa kontakter mellan företag, investerare, kunder eller partners som har liknande intressen för att uppnå mål inom affärsverksamheten. Matchmaking sker till exempel vid nätverkstillfällen eller på digitala plattformar. När matchmaking ordnas inom ägarskiften innebär det att det är företages försäljare och intresserade köpare som träffas.

IMG 2220

 

Den 4.2 ordnades ett matchmaking -tillfälle Inom Ostrobothnian Business Transfers-projektet. I evenemanget fick ungefär 30 köpare och ungefär lika många företagare som planerar sälja sitt företag i Österbotten möjligheten att träffas.

Stöd från andra i samma situation är också viktigt

Deltagarna i båda grupperna hade ombetts att förbereda en kort presentation på ungefär en minut. Företagen fick en möjlighet att presentera företaget som är till försäljning, berätta om dess verksamhetsområde, kundbas, omsättning, tillväxtpotential och också om vad företaget nu behöver från den nya ägaren. Köparna berättade å sin sida om hurudant företag eller hurudan affärsverksamhet de söker eller är på väg att köpa.

Efter introduktionsrundan satte sig försäljarna vid sina bord och köparna hade en möjlighet att gå runt och träffa de företagare vars företag matchade de egna intressena. De potentiella köparna diskuterade med försäljarna, frågade tilläggsinformation och beslöt om eventuella tilläggsträffar.

Ägarskiftesrådgivare från de utvecklingsbolag som ordnade tillfället var på plats under hela evenemanget och redo att ge råd, dela ut guider, kontaktuppgifter och bolla idéer. 

En av försäljarna kommenterade den positiva atmosfären och var också glad över möjligheten att träffa och få stöd av andra företagare i samma situation. En annan försäljare deltog med ett öppet sinne eftersom hen inte har bråttom med försäljningen av sitt företag. För hen var det viktigt att företagets tjänster blir kvar i regionen och bidrar till arbetsplatser samt att företaget fortsätter att utvecklas.

Konfidentiellt evenemang

Vid evenemang som rör företags- och verksamhetsöverlåtelser är konfidentialitet viktigt. Alla deltagare skrev därför under ett sekretessavtal där de förband sig till att inte ge vidare information som de fått av något företag under tillfället och inte heller berätta om vem som medverkat. Det här är allmänt förfarande vid dylika evenemang.

Evenemangets tema, företag som förtjänar en framtid, strävar till att livskraftiga företag fortsätter sin verksamhet och kanske till och med uppnår ny tillväxt i händerna på den nya ägaren.

IMG 2223

Det går inte alltid att hitta en match och vid det här tillfället var det också en köpare som avlägsnade sig direkt efter presentationerna i och med att det denna gång inte fanns med något sådant företag som hen sökte efter. Å andra sidan kan öppningar till företagsköp också ha skapats under tillfället i och med att det fördes intensiva och långa diskussioner vid borden.

Ibland tar det tid att hitta den rätta matchen då den rätta köparen och försäljaren möts men å andra sidan behövs det bara en rätt köpare.