Mitä match making -tilaisuudessa oikein tapahtuu?
Match making tarkoittaa prosessia, jossa yhdistetään keskenään sopivia yrityksiä, sijoittajia, asiakkaita tai kumppaneita liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Se voi tapahtua esimerkiksi verkostoitumistapahtumissa tai digitaalisilla alustoilla. Kun on kyse yritysten omistajanvaihdoksista, match making -tilaisuudessa kohtaavat yritystään myyvät sekä yrityksen ostamisesta kiinnostuneet.
Ostrobothnian Business Transfers -hankkeen match making -tilaisuudessa 4.2. noin 30 ostajaa ja suunnilleen saman verran yritystään myyvää yrittäjää Pohjanmaan alueelta kohtasivat toisensa.
Myös vertaistuki tärkeää osallistujille
Kummankin ryhmän osallistujia oli pyydetty etukäteen valmistelemaan noin minuutin mittainen esittely. Yrittäjät saivat mahdollisuuden esitellä myynnissä olevan yrityksensä ja kertoa sen toimialasta, asiakaskunnasta, liikevaihdosta, kasvupotentiaalista ja myös siitä, mitä yritys juuri nyt kaipaa uudelta omistajalta. Ostajat puolestaan kertoivat sen, minkälaista yritystä tai liiketoimintaa ovat etsimässä ja ostamassa.
Esittelykierrosten jälkeen myyjät asettuivat merkittyihin pöytiin, ja ostajilla oli mahdollisuus kierrellä tapaamassa kiinnostavilta tuntuvien yritysten pöydissä keskustelemassa, kyselemässä lisätietoja ja sopimassa mahdollisista seuraavista tapaamisista.
Järjestävien kehitysyhtiöiden omistajanvaihdosneuvojat olivat paikalla koko tapahtuman ajan, valmiudessa ohjeiden, oppaiden, yhteystietojen sekä sparrauksen kera.
Eräs myyjä kommentoi tilaisuuden positiivista henkeä ja iloitsi myös mahdollisuudesta vertaistukeen ja tapaamiseen muiden yrityksestään luopuvien kanssa. Toinen myyjä oli rennoilla mielin matkassa, sillä myymisellä ei ollut mitään kiirettä. Hänelle tärkeää oli yrityksen tarjoaman palvelun säilyminen seudulla sekä työllistäminen ja yrityksen kehittyminen eteenpäin.
Luottamuksellinen tilaisuus
Yritys- ja liiketoimintakauppoja koskevissa tilaisuuksissa luottamuksellisuus on tärkeää, ja jokainen osallistuja allekirjoittikin salassapitosopimuksen eli sitoutui olemaan luovuttamatta eteenpäin tilaisuudessa saatuja tietoja kenenkään yrityksestä tai ylipäänsä mukanaolosta. Tämä on yleinen käytäntö vastaavissa tilaisuuksissa.
Koko tilaisuuden teema, tulevaisuuden arvoiset yritykset, tähtää siihen, että elinvoimaiset yritykset pysyvät toiminnassa ja lähtevät ehkä myös uuteen kasvuun uuden omistajan ohjaksissa.