Nyheter

Hamnbanan är en viktig transportled

28.1.2015
-

Vasaregionen utvecklar målmedvetet det logistiska helhetssystemet för att ytterligare förbättra verksamhetsförutsättningarna för den exportbetonade industrin. Utvecklingen sker i enlighet med principerna för EU:s miljömål, och avsikten är att i allt högre utsträckning använda järnvägs- och sjötransporter.

I januari lastades i Vasa hamn två containertåg med kraftverks-
komponenter för transport till Ryssland. Minst en motsvarande last
ytterligare lastas inom kort.

Vasaregionen utvecklar målmedvetet det logistiska helhetssystemet för att ytterligare förbättra verksamhetsförutsättningarna för den exportbetonade industrin. Utvecklingen sker i enlighet med principerna för EU:s miljömål, och avsikten är att i allt högre utsträckning använda järnvägs- och sjötransporter.

Banan från Vasa centrum till hamnen har länge varit utan regelbunden trafik och delvis i dåligt skick. Ifjol ville trafikverket stänga banan, eller åtminstone en del av den. Men regionens industri behöver hamnens lastningsområde och hamnbanan, vilket lyckligtvis fick trafikverket på andra tankar. Den trasiga växeln reparerades och hamnbanan är åter fullt användbar.

– Banavsnittet är i skenbart liten användning, men liksom bangården, som är den enda i närområdet som lämpar sig för lastning av stora komponenter och containrar, är den en viktig bit i regionens logistikpussel. I företagens stora leveranser rör det sig om stora pengar, som ger mera jobb till regionen. Det vore oförsvarligt om industrins beställningar gick till någon annan av den orsaken att vår regions logistik inte skulle fungera, säger Backman & Trummers verkställande direktör Hannu Uusi-Pohjola.

Teijo Seppelin är övertygad om att det inom
en nära framtid uppkommer mera användning
för banavsnittet som leder till hamnen.
Hamnbanans användning utvecklas

Banavsnittet mellan centrum och hamnen är en viktig del i den logistiska helhetslösningen. För närvarande utreds i ett par olika projekt hur banans användningsmöjligheter ska kunna utökas, till exempel genom kombinerad användning inom industrins transporter.

– Det ökade logistiksamarbetet mellan Vasa och Umeå har lett till planer på frakttransporter från Vasa till Nordic Logistic Center i Umeå och därifrån vidare längs Sveriges bannät till oceanhamnarna i södra Sverige. Det skulle öppna nya fraktmöjligheter för såväl hamnen som hamnbanan, berättar före detta hamndirektör Teijo Seppelin, som i fortsättningen i allt högre grad fokuserar på utvecklingen av logistiken.

Hamnarna i Vasa och Umeå, och det bannät som löper ut från dem, är även en viktig länk i projektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor, som utvecklar transportleden i öst-västlig riktning genom EU-finansierat nordiskt samarbete.

Redan nu använder industrin hamnens bangård vid lastning av stort och tungt gods som transporteras längs banan in i Finland eller till exempel till Ryssland.

– I januari har två containertåg med kraftverkskomponenter avgått mot Ryssland, och mera är på gång inom den närmaste framtiden. Vasklot är den enda lastplatsen för järnvägstransporter för industrin i Vasatrakten, intygar Sakari Mäki-Fränti från Blomberg Stevedoring.

 

Hamnbanan behövde alltså inte stängas, och nu betjänar den frakttrafiken ännu bättre än tidigare. Och även om godstrafik på räls är en utmaning i Finland, finns det nya transportutmaningar i sikte för hamnbanan.

– Regionens industri växer och behöver nya, kostnadseffektiva transportlösningar. Trots hotbilderna kan en klart positiv utveckling för hamnbanan skönjas, vilket är av stor betydelse även för projektet Midway Alignment, konstaterar VASEKs logistikexpert Riitta Björkenheim.

 

 

Text: Johanna Haveri
Bilder: Teijo Seppelin och Johanna Haveri