Uutiset

Satamaraide on tärkeä kuljetuskäytävä

28.1.2015
-

Vaasan seudulla kehitetään määrätietoisesti logistista kokonaisjärjestelmää niin, että vientipainotteisen teollisuuden toimintaedellytykset paranisivat. Kehitystyötä tehdään EU:n ympäristötavoitteiden hengessä ja tavoitteena on kuljettaa yhä enemmän tavaraa myös raide- ja meriteitä pitkin.

Tammikuussa Vaasan satamassa lastattiin kaksi konttijunallista
voimalaitoskomponentteja matkaamaan Venäjälle. Lähi-
tulevaisuudessa niitä lähtee vielä ainakin toinen samanlainen satsi.

Vaasan seudulla kehitetään määrätietoisesti logistista kokonaisjärjestelmää niin, että vientipainotteisen teollisuuden toimintaedellytykset paranisivat. Kehitystyötä tehdään EU:n ympäristötavoitteiden hengessä ja tavoitteena on kuljettaa yhä enemmän tavaraa myös raide- ja meriteitä pitkin.

Vaasan keskustasta satamaan kulkeva raide on jo pitkään ollut ilman säännöllistä liikennettä ja se oli osittain huonokuntoinen. Liikennevirasto olikin viime vuonna halukas sulkemaan radan tai ainakin osan siitä. Onneksi seudun teollisuuden tarpeet käyttää sataman lastausaluetta ja satamaraidetta saivat liikenneviraston toisiin ajatuksiin; rikkoutunut vaihde korjattiin ja nyt satamaraidetta pystytään taas käyttämään täysipainoisesti.

– Näennäisesti vähällä käytöllä oleva rataosuus sekä lähialueen ainoa suurten komponenttien ja konttien lastaamiseen soveltuva ratapiha ovat tärkeä osa seudun logistiikkapalapeliä. Yritysten suurissa toimituksissa liikkuvat suuret rahat ja ne tuovat töitä seudulle. Olisi kestämätöntä, jos teollisuuden tilaukset menisivät jonnekin muualle sen takia, ettei alueemme logistiikka toimisi, tuumaa Backman & Trummerin toimitusjohtaja Hannu Uusi-Pohjola.

Teijo Seppelin on vakuuttunut siitä, että
satamaan johtavalle ratakäytävälle löydetään
lähiaikoina lisää käyttöä.
Satamaraiteen käyttöä kehitetään

Keskustan ja sataman välinen raideosuus on tärkeä osa logistista kokonaisratkaisua. Radan käyttömahdollisuuksien lisäämistä, esimerkiksi sen yhdistelmäkäyttöä teollisuuden kuljetuksissa, selvitellään parhaillaan parissa eri hankkeessa.

– Lisääntynyt logistiikkayhteistyö Vaasan ja Uumajan välillä on poikinut suunnitelmia rahtikuljetuksista Vaasasta Uumajan NLC-logistiikkakeskukseen ja siitä edelleen Ruotsin rataverkkoa pitkin Etelä-Ruotsin valtamerisatamiin. Tämä avaisi uusia rahtimahdollisuuksia niin satamalle kuin satamaraiteellekin, kertoo jatkossa yhä enemmän logistiikan kehittämiseen keskittyvä entinen satamajohtaja Teijo Seppelin.

Vaasan ja Uumajan satamat sekä niistä lähtevä rataverkko ovat olennainen osa myös Midway Alignment of the Bothnian Corridor -hanketta, jossa kehitetään idän ja lännen välistä kuljetusväylää EU:n rahoittamalla pohjoismaisella yhteistyöllä.

Jo nyt teollisuus hyödyntää sataman ratapihaa lastatessaan suuria ja painavia kappaleita, jotka lähtevät raidetta pitkin Sisä-Suomeen tai esimerkiksi Venäjälle.

– Tammikuun aikana täältä on lähtenyt jo kaksi konttijunallista voimalaitoskomponentteja kohti Venäjää ja lisää on tiedossa lähiaikoina. Vaskiluoto on ainoa rautateitse kuljetettavan rahdin kuormauspaikka Vaasan ja lähialueen teollisuudelle, vakuuttaa Sakari Mäki-Fränti Blomberg Stevedoringilta

Satamaraiteen rullaamiselta siis säästyttiin ja nyt se palvelee rahtiliikennettä entistä ehompana. Ja vaikka raiteilla kulkeva tavaraliikenne on Suomessa haastavaa, satamaraiteelle on näkyvissä uusia kuljetushaasteita.

– Seudun teollisuus kasvaa ja tarvitsee uusia, kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja. Uhkakuvista huolimatta satamaraiteen käytössä on havaittavissa selvää positiivista kehitystä, mikä on erittäin tärkeää myös Midway Alignment -hankkeen etenemisen kannalta, toteaa VASEKin logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim.

 

Teksti: Johanna Haveri
Kuvat: Teijo Seppelin ja Johanna Haveri