Nyheter

Hållbarhetskväll för turismföretag

22.9.2022
-

Projektet Hållbart Österbotten ordnade 6.9 en informationskväll med hållbarhetsinspiration på Nanoq i Jakobstad. Som inspiratör fungerade Gustav Stenbeck som har bland annat jobbat som hållbarhetschef för Petter Stordalen (Nordic Choice Hotels) och hjälpt företag som ICA, Coca-Cola, DB SChenker, Electrolux och Swedbank att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Under kvällen delade han med sig av sina erfarenheter och tips på vilka områden man särskilt skall fokusera på när det gäller hållbarhetsarbetet inom besöksnäringen.

pexels ivan samkov 4784045Projektet Hållbart Österbotten ordnade 6.9  en informationskväll med hållbarhetsinspiration på Nanoq i Jakobstad.

Som inspiratör fungerade Gustav Stenbeck som har bland annat jobbat som hållbarhetschef för Petter Stordalen (Nordic Choice Hotels) och hjälpt företag som ICA, Coca-Cola, DB SChenker, Electrolux och Swedbank att utveckla sitt hållbarhetsarbete.

Under kvällen delade han med sig av sina erfarenheter och tips på vilka områden man särskilt skall fokusera på när det gäller hållbarhetsarbetet inom besöksnäringen.

Alla vet att matsvinnet är en av de stora utmaningarna om man driver hotell eller restaurang; gästerna tar ofta mer än de orkar äta upp. Stenbeck testade på olika sätt att minska matsvinnet under sin tid som hålbarhetschef på hotellen, bland annat genom att använda sig av så kallad Nudging, som kan beskrivas som ett verktyg för att ändra människors beteenden genom att göra det enklare att göra vissa val.

– Till exempel att använda sig av tallrikar som ser normalt stora ut, men där det i själva verket inte ryms lika mycket mat. Att belysa mat på olika sätt för att få mat att se mera aptitlig ut är säkert bekant för många, men vad händer om man gör tvärtom, det vill säga gör att maten inte ser så lockande ut, det är också ett sätt att få folk att ta mindre mat, berättade han.

Vill man använda sig av siffror för att berätta om sitt hållbarhetsarbete så tipsade Stenbeck om att använda sig av jämförelser som ligger nära i tid, som den gäst som är där just nu kan relatera till.

– Det vill säga, i stället för att säga ”i fjol tvingades vi slänga 200 kg mat per gäst, hjälp oss att bli bättre” så kan man säga ”i går tvingades vi slänga 250 gr mat per gäst”. Då kommer det närmare den gäst som är där för dagen.

Stenback tipsade  även om många andra områden där det går att påverka, till exempel inom städning och energiåtgång. Han påminde också om hur stor resurs personalen utgör, och hur viktigt det är att få med alla på resan, där ledorden enligt honom är transparens och ärlighet.

  • Följ gärna Gustav Stenbeck och hans tankar via LinkedIn

Nanoq – Hållbarhetsarbete i det arktiska museet mitt i skogen

Platsen för kvällens information var  det arktiska muséet Nanoq, en plats värd att besöka ifall du inte redan varit där. Kvällens värd Linda Lindroos, berättade om Nanoqs hållbarhetsarbete, som egentligen alltid funnits med sedan starten eftersom mycket av deras verksamhet handlar om byggnadsvård och bevarande av kulturer.

Det faktum att mycket av arbetet utgörs av frivilligarbete, eller ”talko” gör att både den ekonomiska och den sociala hållbarheten också uppfylls: man jobbar mycket tillsammans.

Lindroos berättade att man nu också allt mer börjar märka av kundernas intresse för hållbart resande.

– Man frågar bland annat hur man sorterar sopor, och det har hänt att man ifrågasatt om man blir serverad kaffe ur engångskärl som inte anses vara hållbara. Det har också gjort att man nu på Nanoq mer medvetet granskar sina inköp, man ställer mera krav på leverantörerna helt enkelt.

Nanoq har också påbörjat sin certifiering inför Sustainable Travel Finland (STF), något som man strävar till att få klart inkommande vinter.

  • Läs mer om Nanoq här
  • Läs mer om projektet Hållbart Österbotten här

Projektet Hållbart Österbotten koordineras av Kristinestads näringslivscentral i samarbete med Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Ab Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Dynamo Närpes.

Taggar: