Kestävän kehityksen ilta matkailualan toimijoille
Kestävä Pohjanmaa-hanke järjesti kestävän kehityksen inspiroiman infoillan 6.9. Pietarsaaren Nanoqissa. Innoittajana toimi Gustav Stenbeck, joka on muun muassa työskennellyt kestävyyspäällikkönä Petter Stordalenin Nordic Choice Hotels hotelliketjussa ja auttanut sellaisia yrityksiä kuten ICA, Coca-Cola, DB SChenker, Electrolux ja Swedbank kehittämään kestävyystyötään. Illan aikana Stenbeck jakoi kokemuksiaan ja vinkkejä osa-alueista, joihin tulisi keskittyä erityisesti matkailualan kestävyystyössä.
Kestävä Pohjanmaa-hanke järjesti kestävän kehityksen inspiroiman infoillan 6.9. Pietarsaaren Nanoqissa.
Innoittajana toimi Gustav Stenbeck, joka on muun muassa työskennellyt kestävyyspäällikkönä Petter Stordalenin Nordic Choice Hotels hotelliketjussa ja auttanut sellaisia yrityksiä kuten ICA, Coca-Cola, DB SChenker, Electrolux ja Swedbank kehittämään kestävyystyötään.
Illan aikana Stenbeck jakoi kokemuksiaan ja vinkkejä osa-alueista, joihin tulisi keskittyä erityisesti matkailualan kestävyystyössä.
On yleisessä tiedossa, että ruokahävikki on yksi suurimmista haasteista hotelli- ja ravintola-alalla; vieraat ottavat usein enemmän ruokaa, kuin mitä jaksavat syödä. Työskennellessään kestävyyspäällikkönä Stenbeck kokeili erilaisia tapoja ruokahävikin vähentämiseksi, muun muassa käyttämällä niin sanottua Nudging-työkalua muuttaakseen ihmisten käyttäytymistä yksinkertaistamalla tiettyjen valintojen tekemistä.
– Voi esimerkiksi käyttää sellaisia lautasia, jotka näyttävät normaalikokoisilta, mutta joihin ei itseasiassa mahdu yhtä paljon ruokaa. Monille on myös varmasti tuttua ruuan valaiseminen tietyllä tavalla, jotta se näyttäisi herkullisemmalta. Mutta mitä jos tehtäisiinkin päinvastoin, eikä lisättäisi ruuan houkuttelevuutta? Se on myös yksi tapa saada ihmiset ottamaan vähemmän ruokaa, hän kertoi.
Jos haluaa käyttää numeroita kertoakseen kestävyystyöstään, Stenbeck vinkkasi hyödyntämään ajallisesti lähellä olevia vertailuja, jotta paikalla oleva vieras voi samaistua niihin.
– Sen sijaan, että sanoisi ”viime vuonna meidän oli pakko heittää pois 200 kg ruokaa vierasta kohden, auta meitä tulemaan paremmiksi”, voi sanoa ”eilen meidän oli pakko heittää pois 250 g ruokaa vierasta kohden”. Siten asia tulee lähemmäksi juuri sillä hetkellä paikan päällä olevaa vierasta.
Stenbeck vinkkasi myös kuulijoita monista muista asioista, joihin voi vaikuttaa, kuten esimerkiksi siivous ja energiankulutus. Hän muistutti myös, kuinka suuri voimavara henkilöstö on, ja kuinka tärkeää on saada kaikki mukaan matkalle, jota Stenbeckin mukaan ohjaavat sanat läpinäkyvyys ja rehellisyys.
- Voit seurata Gustavia ja hänen ajatuksiaan LinkedInin kautta
Nanoq – Kestävyystyötä arktisessa museossa keskellä metsää
Infoilta pidettiin Nanoqissa, arktisessa museossa, joka on vierailun arvoinen paikka jokaiselle, joka ei ole siellä vielä käynyt. Illan emäntä Linda Lindroos kertoi Nanoqin kestävyystyöstä, jota on oikeastaan tehty alusta lähtien, koska suuressa osassa heidän toiminnastaan on kyse rakennussuojelusta ja kulttuurien säilyttämisestä.
Koska suuri osa työstä tehdään yhteistyönä vapaaehtoisvoimin tai ”talkoina”, toteutuu kestävyys sekä taloudellisesti että sosiaalisesti.
Lindroos kertoi, että asiakkaat ovat entistä enemmän osoittaneet kiinnostusta kestävää matkustamista kohtaan.
– Paljon esitetään kysymyksiä muun muassa roskien lajittelusta, ja on saatettu kyseenalaistaa, miksi kahvia tarjotaan kertakäyttöastioista, joita ei pidetä kestävyysajattelun mukaisina. Tämä on saanut myös Nanoqin tarkastelemaan tietoisemmin ostojaan ja yksinkertaisesti asettamaan enemmän vaatimuksia toimittajilleen.
Nanoq on myös aloittanut työn Sustainable Travel Finland -sertifikaatin (STF) saamiseksi. Tavoitteena on saada sertifikaatti tulevan talven aikana.
Kestävä Pohjanmaa -hanketta hallinnoi Kristiinankaupungin elinkeinokeskus yhteistyössä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin, Oy Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian ja Dynamo Närpiön kanssa.