GigaVaasa-området och logistiksystemen väckte diskussion på Speditörforumet
Den 19 mars samlade det årliga Speditörforumet, som ordnas av VASEK, nästan 40 inbjudna gäster till ett Teams-evenemang för att ta del av och diskutera aktuella frågor inom logistik och infrastrukturutveckling i Vasaregionen.
Den 19 mars samlade det årliga Speditörforumet, som ordnas av VASEK, nästan 40 inbjudna gäster till ett Teams-evenemang för att ta del av och diskutera aktuella frågor inom logistik och infrastrukturutveckling i Vasaregionen.
Tomas Häyry, Vasas stadsdirektör och VASEKs styrelseordförande, berättade om utsikterna för GigaVaasa-arbetet, men kunde emellertid inte berätta mera om det sekretessbelagda intentionsavtalet som tidigare varit i nyheterna och som Vasa stadsstyrelse behandlat uttryckligen gällande Giga-området.
– Vi får mera nyheter om det här nästa månad. Vi lever i intressanta tider, konstaterade Häyry.
Häyry talade om Vasas blåa stund och hänvisade till byggandet av Smart Technology Hub och de pågående eller planerade investeringarna i Vasa hamn. Han berömde också co-creation-andan i Vasaregionen och lyfte fram färjan Aurora Botnia som snart färdigställs.
– Flera företag i regionen har varit med och gjort Aurora Botnia till världens miljövänligaste ro-ro-fartyg som innehåller det främsta marinkunnandet i vårt område. Färjans inhemska tillverkningsgrad är 85 procent, vilket är fantastiskt.
Vesa Koivisto, Finlands Malmförädling Ab presenterade batterivärdekedjan i Finland och påminde att elbilarnas tillväxt torde förbli stark och batterier kommer att behövas. Finland har utmärkta möjligheter att vara en del av uppbyggandet av värdekedjan till exempel när det gäller förädling av råmaterial. Koivisto betonade också att miljövänliga transporter behövs.
– Råmaterial transporteras i olika former. Merparten i storsäckar, men även som containertransport. Nickelsulfat som bulkgods och också som lösning, listade Koivisto.
Jonas Wåhlin, Wallenius Sol berättade både om rederiets förbättrade tidtabeller och om deras nya fartyg och satsningar på miljövänligare sjöfart. De nya LNG-fartygen kommer att öka energieffektiviteten med 57 procent och producera 63 procent mindre växthusgaser.
– Minskningen av utsläppen medför också socioekonomiska besparingar, påminde Wåhlin.
Olli Pohjanvirta, Nurminen Logistics berättade om järnvägstransporter till Kina och poängterade att järnvägarna är ett bra sätt att transportera.
– Vår veckovisa rutt till Kina tar i genomsnitt 12 dagar. På tåget är godset väl skyddat och kontrollerat. Det är också möjligt att öka kapaciteten på denna rutten. Dessutom kan man mycket väl fortsätta från Nordsjö i Helsingfors till Vasaområdet till exempel med 21 containrar och genom att kombinera med andra transportformer, såsom Wasaline, fortsätta ända till Narvik, berättar Pohjanvirta.
Pohjanvirta påpekade också att kravet på processernas transparens i godstransporter har ökat.
– Kunden som skickat godsen vill veta var frakten rör sig, och Nurminen Logistics har goda förutsättningar att producera dessa data, med trackers på varje tåg. Då kan man veta när varorna är framme och man behöver inte gissa sig fram, konstaterar han.
Riitta Björkenheim, utvecklingsdirektör på VASEK påminde i slutet av evenemanget att ett helt nytt logistiksystem byggs i området i och med batterivärdekedjan.
– Man håller som bäst på att förbereda vägförbindelserna i Giga-området och planeringsarbetet genomförs av NTM-centralen i gott samarbete med de båda kommunerna. Områdets interna logistik utvecklas i enlighet med kundönskemålen och ett viktigt önskemål är att ansluta Giga-området till järnvägstransporter med industri- och stickspår. Omfattande utredningar över logistik och varuflöden kommer också att tas fram, listade Björkenheim och hoppades att speditörer och transportföretag aktivt deltar i det gemensamma utvecklingsarbetet.