GigaVaasa -alue ja logistiikkajärjestelmät puhuttivat Huolitsijafoorumissa
VASEKin järjestämä vuotuinen Huolitsijaforum keräsi 19.3. lähes 40 kutsuvierasta Teams-tapahtumaan kuulemaan ja keskustelemaan Vaasan seudun logistiikka- ja infrastruktuurikehittämisen ajankohtaisista asioista.
VASEKin järjestämä vuotuinen Huolitsijaforum keräsi 19.3. lähes 40 kutsuvierasta Teams-tapahtumaan kuulemaan ja keskustelemaan Vaasan seudun logistiikka- ja infrastruktuurikehittämisen ajankohtaisista asioista.
Vaasan kaupunginjohtaja ja VASEKin hallituksen puheenjohtaja Tomas Häyry kertoi GigaVaasa-työn näkymistä, mutta ei kuitenkaan voinut avata osallistujille aiemmin julkisuudessa uutisoitua enempää salaisesta aiesopimuksesta, jota Vaasan kaupunginhallitus on käsitellyt nimenomaan Giga-alueeseen liittyen.
– Saamme ensi kuussa lisää uutisia tästä. Mielenkiintoisia aikoja eletään, Häyry totesi.
Häyry puhui Vaasan sinisestä hetkestä ja viittasi Smart Technology Hubin rakentumiseen ja Vaasan satamassa käynnissä oleviin tai suunniteltuihin investointeihin. Hän myös kiitteli Vaasan seudun co-creation -henkeä ja nosti esille pian valmistuvan Aurora Botnia -laivan.
– Monet alueen yritykset ovat mukana tekemässä Aurora Botniasta maailman ympäristöystävällisintä ro-ro-alusta, joka sisältää alueemme parasta marine-osaamista. Laivan kotimaisuusastekin on huikeat 85 prosenttia.
Vesa Koivisto Suomen Malmijalostus Oy:stä esitteli akkuarvoketjua Suomessa ja muistutti, että sähköautojen kasvu jatkunee vahvana ja akkuja tarvitaan. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet olla osa arvoketjun rakentamista esimerkiksi raaka-aineiden jalostamisen osalta. Koivisto painotti myös, että ympäristöystävällisiä kuljetuksia tarvitaan.
– Raaka-aineet kulkevat monessa eri muodossa. Valtaosa suursäkeissä, mutta myös konttikuljetuksina. Nikkelisulfaatti bulkkitavarana, ja myös liuosmaisessa muodossa kuljetetaan, Koivisto listasi.
Wallenius Solin Jonas Wåhlin kertoi sekä heidän parantuneista aikatauluistaan, että varustamon uusista aluksista ja panostuksesta ympäristöystävällisempään merenkulkuun. Uusien LNG:llä kulkevien alusten myötä energiatehokkuus lisääntyy 57 prosenttia ja ne tuottavat 63 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasuja.
– Päästöjen vähentäminen tuo myös sosioekonomisia säästöjä, Wåhlin muistutti.
Olli Pohjanvirta Nurminen Logisticsista kertoi raidekuljetuksista Kiinaan ja painotti, että rautatiet ovat hyvä tapa kuljettaa.
– Viikoittainen reittimme Kiinaan vie keskimäärin 12 päivää. Junassa rahti on hyvin suojattu ja valvottu. Kapasiteetin lisääminen tällä reitillä on myös mahdollista. Lisäksi Helsingin Vuosaaresta voi hyvin jatkaa Vaasan alueelle esimerkiksi 21 kontin voimin ja yhdistämällä muihin kuljetusmuotoihin, esimerkiksi Wasalinen tarjontaan, jatkaa aina Narvikiin asti, Pohjanvirta kertoo.
Pohjanvirta myös toi esille, että vaatimus prosessien läpinäkyvyydestä rahtiliikenteessä on kasvanut.
– Rahtia lähettänyt asiakas haluaa tietää missä rahti liikkuu, ja Nurminen Logisticsilla on hyvät mahdollisuudet tuottaa tätä dataa, trackerit jokaisessa junassa. Näin voidaan tietää koska tavara on perillä ja jää arvuuttelu vähemmälle, hän toteaa.
VASEKin kehitysjohtaja Riitta Björkenheim muistutti tilaisuuden lopuksi, että seudulle rakennetaan akkuarvoketjun myötä kokonaan uutta logistiikkajärjestelmää.
– Juuri nyt tehdään valmisteluja Giga-alueen tieyhteyksiä varten, ja suunnittelutyöstä vastaa ELY-keskus hyvässä yhteistyössä molempien kuntien kanssa. Alueen sisäistä logistiikkaa kehitetään asiakastoiveiden mukaisesti ja yhtenä merkittävänä toiveena on yhdistää Giga-alue teollisuus- ja pistoraiteella raidekuljetuksiin. Myös laajoja logistiikka- ja tavaravirtaselityksiä tullaan teettämään, Björkenheim listasi ja toivoi huolitsijoilta ja kuljetusliikkeiltä aktiivisuutta yhteiseen kehittämiseen.