Nyheter

”Förvänta dig inte resultat vid det första klicket” – E-handel är en gren som kräver flitighet

4.5.2023
-

Den 26 april anordnade Viexpo och VASEK ett informationstillfälle om lanseringen av Österbottens e-handelsklubbverksamhet. På evenemanget höll Leevi Parsama, en expert inom digital handel, ett inspirerande tal om de tio viktigaste framgångspunkterna för e-handel.

pexels photomix company 230544
Leevi Parsama erbjöd riktlinjer för e-handelsföretagarnas framgång

Den 26 april anordnade Viexpo och VASEK ett informationstillfälle om lanseringen av Österbottens e-handelsklubbverksamhet. På evenemanget höll Leevi Parsama (på bilden nedan), en expert inom digital handel, ett inspirerande tal om de tio viktigaste framgångspunkterna för e-handel.

– E-handel är inte en lätt gren eftersom företagaren måste kunna mycket. Inte heller kan jobbet göras från åtta till fyra varje dag; det kräver ännu mer tid av företagaren. Men arbetet är enormt givande när försäljningen tar fart. De nätbutiker är mest framgångsrika där kunden förstås bäst och som skapar den bästa kundupplevelsen, sade Parsama.

IMG 7298r

Parsama betonade i sitt tal att kunderna bör sättas i centrum och satsas på för att skapa en optimal kundupplevelse. Företagaren måste veta hur kunderna beter sig på nätet. Vilka är konkurrensfördelarna och vad är löftet till kunden? 

– Ju starkare konkurrensfördelen är, desto svårare är den att replikera. Företagaren bör fråga vad som gör det egna företaget framgångsrikt och vilka andra företag på samma marknad är konkurrenterna. Kundförståelse är också viktigt. Vilka är de 100 bästa kunderna i din webbutik? Hur många av dem gör minst ett till köp?

Parsama påminde om att lyckad kundvärvning kräver systematiska åtgärder, samt experimentering och mätning av resultat.

– Förvänta dig inte resultat vid det första klicket. Olika kampanjer, marknadsföringsmeddelanden och annonser måste ständigt testas och sedan bör de, som visat sig fungera användas. Kom ihåg att se över din webbutik och produkternas ordning. Det är inte alls irrelevant vilka produkter som ligger högst upp i varje produktkategori. Sökfunktion i butiken bör även fungera så att kunden, som vet vad hen söker efter, hittar vad hen letar efter, påpekade Parsama.

”Kollegial sparring är det bästa sättet att lära sig”

IMG 7306rI tillställningen deltog e-handelsföretagare och företagsrådgivare

Företagsrådgivare Tuija Räihä-Pundars från VASEK uppmuntrar e-handelsföretagare att ta tillfället i akt och nätverka med andra e-handlare.

– Som Leevi sade i sitt tal: ”Genom kollegial sparring lär man sig bäst”. För att få ut det mesta möjliga av e-handelsklubbens verksamhet bör man även vara beredd på att dela med sig av sina egna erfarenheter och kunskaper. Andras erfarenheter kommer säkert också att vara till stor nytta för att utveckla din egen verksamhet. Storleken på företaget spelar ingen roll, e-handlare från alla sektorer är välkomna med, säger Räihä-Pundars.

Vad är en e-handelsklubb?

En e-handelsklubb är en inlärningsgrupp på 6–10 företag. Klubben träffas ungefär var sjätte vecka i de berörda företagens lokaler. Varje möte har ett tema som valts tillsammans. Exempel på teman är kundvärvning, teknologi, organisering av kundservice, svarstider, och olika verktyg.

Det finns redan 15 e-handelsklubbar i Finland och efter förra veckans informationstillfälle började vi sammanställa Österbottens egna e-handelsklubbar med de önskande företagen. Klubbarnas verksamhet kommer att starta i maj.

 

Taggar: