”Älä odota tuloksia ensimmäisellä klikkauksella” – Verkkokauppa on ahkeruuslaji
Viexpo ja VASEK järjestivät 26.4. infotilaisuuden käynnisteillä olevasta Pohjanmaan verkkokauppiasklubitoiminnasta. Tilaisuudessa saatiin kuulla myös digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsaman inspiroiva puheenvuoro verkkokaupan kymmenestä tärkeimmästä menestystekijästä.
Leevi Parsama tarjoili verkkokauppayrittäjille ohjeita menestykseen
Viexpo ja VASEK järjestivät 26.4. infotilaisuuden käynnisteillä olevasta Pohjanmaan verkkokauppiasklubitoiminnasta. Tilaisuudessa saatiin kuulla myös digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsaman (kuvassa alla) inspiroiva puheenvuoro verkkokaupan kymmenestä tärkeimmästä menestystekijästä.
– Verkkokauppayrittäminen ei ole helppo laji, sillä yrittäjän on osattava paljon. Työtä ei myöskään voi tehdä kahdeksasta neljään, vaan se vaatii vielä enemmän heittäytymistä. Mutta työ on erittäin palkitsevaa, kun myynti lähtee vetämään. Verkkokaupoista menestyvät ne, joissa ymmärretään asiakasta parhaiten ja luodaan paras asiakaskokemus, Parsama muistutti.
Parsama painotti puheenvuorossaan, että asiakkaat on laitettava keskiöön ja panostettava optimaalisen asiakaskokemuksen luomiseen. Yrittäjän on pystyttävä kirkastamaan itselleen, miksi asiakkaat ostaisivat juuri hänen verkkokaupastaan. Mitkä ovat kilpailuedut ja mikä on asiakkaalle annettava lupaus?
– Mitä vahvempi kilpailuetu on, sitä hankalampi se on kopioida. Yrittäjän on kysyttävä millä se oma yritys menestyy ja millä muut samassa markkinassa toimivat yritykset kilpailevat? Asiakasymmärrys on myös tärkeää. Ketkä ovat verkkokauppasi 100 parasta asiakasta? Kuinka moni heistä tekee vähintään toisen ostoksen?
Parsama muistutti, asiakashankinnassa tuloksellisuus edellyttää systemaattisuutta ja kokeilun kulttuuria sekä tulosten mittaamista.
– Älä odota tuloksia ensimmäisellä klikkauksella. Erilaisia kampanjoita, markkinointiviestejä ja mainoksia on testattava jatkuvasti ja käytettävä niitä, jotka todistetusti toimivat. Muista myös tarkastella verkkokauppaasi ja tuotteiden järjestystä. Ei ole ollenkaan merkityksetöntä, mitkä tuotteet ovat kunkin tuotekategorian kärjessä. Myös verkkokaupan sisäisen haun on toimittava, jotta asiakas, joka on ostohattu päässä, myös löytää etsimänsä, Parsama listasi.
”Vertaissparraus on parasta oppia”
Infotilaisuuteen osallistuneita verkkokauppiaita sekä yrityskehittäjiä
Yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars VASEKilta kannustaa verkkokauppayrittäjiä – oli verkkokauppa sitten ainut myyntikanava tai kivijalkakaupan rinnalla – tarttumaan mahdollisuuteen ja verkostoitumaan muiden verkkokauppiaiden kanssa.
– Kuten Leevi puheenvuorossaan totesi: ”Vertaissparraus on parasta oppia”. Jotta verkkokauppiasklubitoiminnasta saa kaiken hyödyn irti, on oltava valmis jakamaan myös omia kokemuksia ja osaamista. Muiden kokemuksista saa varmasti paljon hyötyä myös oman toiminnan kehittämiseen. Yrityksen koolla ei ole väliä, kaikkien eri alojen verkkokauppiaat ovat tervetulleita mukaan, Räihä-Pundars toteaa.
Mikä sitten on verkkokauppiasklubi?
Verkkokauppiasklubi on 6–10 yrityksen vertaisoppimisryhmä. Klubi kokoontuu noin kuuden viikon välein mukana olevien yritysten tiloissa. Jokaisessa tapaamisessa on yhdessä valittu teema, esimerkiksi asiakashankinta, teknologia, asiakaspalvelun organisointi, vasteajat, mitä työkaluja käytetään.
Suomessa toimii jo 15 verkkokauppiasklubia, ja viime viikon infotilaisuuden jälkeen lähdetäänkin kokoamaan mukaan haluavien yritysten kanssa Pohjanmaan omia Verkkokauppiasklubeja, joiden toiminta käynnistetään huhti–toukokuun aikana.
- Ilmoittaudu mukaan verkkokauppiasklubitoimintaan
- Katso tallenne, jossa kerrotaan mistä Verkkokauppiasklubissa oikein on kyse