Nyheter

Försnabbad kundbetjäning tack vare närbetalning

6.2.2014
-

Antalet konsumenter som har ett bank- eller lunchkort med närbetalningsfunktion växer hela tiden, eftersom de flesta betalkort som bankerna ger ut nu har funktionen. Eftersom företagen inte helt hunnit med i denna utveckling ordnade Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia tillsammans med sin sakkunnigorganisation Anvia ett frukosttillfälle med temat Närbetalning den 6.2.2014.- Närbetalning...

Antalet konsumenter som har ett bank- eller lunchkort med närbetalningsfunktion växer hela tiden, eftersom de flesta betalkort som bankerna ger ut nu har funktionen. Eftersom företagen inte helt hunnit med i denna utveckling ordnade Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia tillsammans med sin sakkunnigorganisation Anvia ett frukosttillfälle med temat Närbetalning den 6.2.2014.
- Närbetalning betyder att kunden inte längre behöver lägga kortet i företagets betalterminal och trycka in sin pinkod, utan det räcker att kunden visar kortet 3–5 cm från betalterminalen för att betalningen ska registreras, förklarar Kaj Ohls från Anvia.

Kundens kort är rustat med närbetalningsfunktion om det finns en signallogo på kortet. För att närbetalningen ska fungera måste företaget också ha en betalterminal med närbetalningsfunktion. Anvia återförsäljer dessa betalterminaler. Kunden kan ändå betala endast uppköp värda högst 25 euro genom att visa kortet. Större uppköp verifieras med pinkod så som förr.

Kaj Ohls visar upp två olika betalterminaler med närbetalningsfunktion.

Köp eller hyr

Enligt Ohls finns det flera skäl varför företagare ska skaffa betalterminaler med närbetalningsfunktion.
- Det har beräknats att närbetalningen försnabbar kundbetjäningssituationerna med 20–30 %. Detta är en märkbar förändring i exempelvis köerna på en lunchrestaurang eller bar. De nya apparaterna är också utrustade med tydlig färgdisplay som minskar antalet tryckfel. Dessutom är vissa av dem bärbara, så de är enkla att ta med till exempel på en mässa, listar han.

Det är upp till företagaren om företaget investerar i en egen betalterminal eller hyr en. Betalterminalerna kostar 500–800 euro beroende på modell. Förutom investeringskostnaden ska företagaren betala för apparatens programunderhåll och uppdateringar (99 euro/år), samt för verifieringstjänsten (16,50 euro/mån eller 21,50 euro/mån beroende på uppkopplingssätt).
- Betalterminalens hyrning är ett vedertaget alternativ, eftersom garantin på apparaterna är bara 12 månader. Hyravtalet kan göras för exempelvis tre år och då betalar företagaren cirka 50 euro/mån beroende på vilken betalterminal som väljs. De övriga avgifterna är inbakade i hyrsumman. Man kan bra hyra apparaterna också för en kortare tid, berättar Ohls.

För att få en betalterminal med närbetalningsfunktion måste företagaren göra ett avtal med banken, var efter apparaten beställs och programmeras. Detta tar cirka en vecka.

Missade du detta tillfälle?
Nästa liknande infotillfälle ordnas på svenska den 12.3.2014 kl. 8–9 i Anvias utrymmen, Storalånggatan 37, Vasa.
Anmäl dig senast 10.3.2014 till Eivor Koskela, 06-317 7600 eller eivor.koskela@vasek.fi.
OBS! Endast de 20 först anmälda ryms med!