Uutiset

Asiakaspalvelutilanne nopeutuu lähimaksun ansiosta

6.2.2014
-

Lähimaksulla toimivaa pankki- tai lounaskorttia lompakossaan kantavien kuluttajien määrä kasvaa koko ajan, sillä pankkien myöntämät uudet pankkikortit sisältävät nykyään tämän ominaisuuden. Yritykset eivät ole aivan ehtineet mukaan tähän kehitykseen, joten Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia ja sen asiantuntijaorganisaatio Anvia järjestivät 6.2.2014 yrittäjille aamupalatilaisuuden, jonka teemana oli lähimaksaminen.- Lähimaksaminen tarkoittaa, että asiakkaan ei...

Lähimaksulla toimivaa pankki- tai lounaskorttia lompakossaan kantavien kuluttajien määrä kasvaa koko ajan, sillä pankkien myöntämät uudet pankkikortit sisältävät nykyään tämän ominaisuuden. Yritykset eivät ole aivan ehtineet mukaan tähän kehitykseen, joten Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia ja sen asiantuntijaorganisaatio Anvia järjestivät 6.2.2014 yrittäjille aamupalatilaisuuden, jonka teemana oli lähimaksaminen.
- Lähimaksaminen tarkoittaa, että asiakkaan ei enää tarvitse laittaa maksukorttia yrityksen maksupäätteeseen ja näppäillä kortin pin-koodia. Maksun rekisteröimiseksi riittää, että asiakas vilauttaa maksukorttia noin 3–5 cm päässä maksupäätteestä, selittää Kaj Ohls Anvialta.

 

Kaj Ohls esittelee kahta eri lähimaksulaitetta.

Kortissa olevasta signaalin näköisestä logosta selviää onko asiakkaan maksukortissa jo lähimaksuominaisuus. Lähimaksaminen toimii, kun asiakkaalla on signaalilogolla varustettu kortti ja yrityksellä lähimaksupääte. Anvia toimii lähimaksupäätteiden jälleenmyyjänä. Asiakas pystyy kuitenkin maksamaan kortin vilautuksella enintään 25 euron arvoiset ostokset. Suurempia ostoksia varten maksutapahtuma todennetaan kuten ennenkin pin-koodin avulla.

Osta omaksi tai vuokraa

Lähimaksupäätteen hankinta on Ohlsin mielestä kannattavaa monestakin syystä.
- Laskelmien mukaan lähimaksaminen nopeuttaa yritysten asiakaspalvelutilanteita 20–30 %. Helpotus on varmasti huomattavissa esimerkiksi lounasravintolan tai baaritiskin jonossa. Näissä uusissa laitteissa on selkeä värinäyttö, mikä vähentää näppäilyvirheitä. Osa laitteista on kannettavia ja näin ollen käteviä ottaa mukaan esimerkiksi messuille, hän listaa.

Yrittäjä saa itse päättää haluaako hän investoida uuteen lähimaksupäätteeseen, joiden hinnat ovat mallista riippuen 500–800 euroa, vai haluaako hän mieluummin vuokrata sellaisen. Laitteen omaksi hankkiva yritys maksaa hankintahinnan lisäksi myös 99 euroa/vuosi ohjelmiston ylläpidosta ja päivittämisestä, sekä 16,50 euroa/kk tai 21,50 euroa/kk varmennuspalvelusta riippuen yhteystavasta.
- Laitteen vuokraaminen on hyvä vaihtoehto, sillä laitteiden takuu on vain 12 kk. Vuokrasopimuksen voi tehdä esimerkiksi kolmeksi vuodeksi, jolloin hinta on noin 50 euroa/kk riippuen minkä laitteen valitsee. Vuokrahinta sisältää kaikki muut maksut. Vuokraamme laitteita toki lyhyemmäksikin aikaa, jos niitä haluaa ensin kokeilla, kuten viikonlopuksi messukäyttöön, Ohls kertoo.

Lähimaksupäätteen saaminen kestää noin viikon, sillä yrityksen on ensin tehtävä sopimus laitteen käyttöönotosta pankin kanssa, jonka jälkeen laite tilataan ja ohjelmoidaan yritykselle.

Missasitko aamupalatilaisuuden?
Ei hätää, sillä seuraava samanlainen infotilaisuus järjestetään 11.3.2014 klo 8–9 Anvian tiloissa, Pitkäkatu 37, Vaasa.
Ilmoittautumiset viimeistään 7.3.2014 Eivor Koskelalle, 06-317 7600 tai eivor.koskela@vasek.fi.
Huomaathan, että vain 20 ensimmäisenä ilmoittautunutta mahtuu mukaan!