Nyheter

Företagets avtal bör skräddarsys efter bransch- och företagsspecifika behov

9.5.2022
-

Som företagare undviker du fallgroparna med olika avtal genom att noggrant granska reglerna inom din bransch och skräddarsy avtalen och avtalsvillkor enligt ditt företags behov, påminde advokaten Oskar Sundback och juristen Anna Harkkila i Pappren i skick! -föreläsningsseriens tredje del Företagets egna avtal. Föreläsningsserien organiserades i samarbete av Nyföretagscentrum Startia och Advokatbyrå Näsman & Båsk Ab.

romain dancre doplSDELX7E unsplash

Som företagare undviker du fallgroparna med olika avtal genom att noggrant granska reglerna inom din bransch och skräddarsy avtalen och avtalsvillkor enligt ditt företags behov, påminde advokaten Oskar Sundback och juristen Anna Harkkila i Pappren i skick! -föreläsningsseriens tredje del Företagets egna avtal. Föreläsningsserien organiserades i samarbete av Nyföretagscentrum Startia och Advokatbyrå Näsman & Båsk Ab.

Anställningsförhållanden i skick

Harkkila påpekade att även om ett muntligt arbetsavtal också är giltigt är ett skriftligt avtal alltid att föredra.

– Speciellt när du i början av anställningsförhållandet måste ge en skriftlig förklaring av de viktigaste villkoren i anställningsförhållandet, och då är det mer praktiskt att ta dessa frågor direkt till ett skriftligt avtal.

Avtalet kan också innefatta villkor som är i bolagets intresse, till exempel prövotid, sekretess och konkurrensförbud.

– Om saker inte överenskommits i arbetsavtalet skall bestämmelserna i anställningslagen följas.

Arbetsavtalet är alltid i kraft tills vidare om inget annat har avtalats. Det måste alltid finnas en orsak för visstidsanställning, t.ex. vikariat.

Enligt lagen gäller sekretess som regel endast under anställningsperioden.

– Man måste göra ett skilt avtal om man vill att sekretessskyldigheten fortsätter även efter att anställningsförhållandet löpt ut.

Om en anställds förmåga att bedriva konkurrerande verksamhet ska begränsas måste det finnas en väsentlig anledning till konkurrensklausulerna. I början av 2022 trädde en lagändring i kraft, som bland annat föreskriver obligatorisk ersättning även i konkurrensklausuler på mindre än sex månader.

– Det är därför skäl att under detta övergångsår 2022 uppdatera arbetsavtalen om de omfattar konkurrensklausuler, påminner Sundback.

Ta i hänsyn konsumentens starka skydd i kundavtal

Det finns en mycket långtgående avtalsfrihet i avtal mellan ett företag och företagskunder, men konsumentens starka skydd bör beaktas i avtalen mellan konsumenten och företaget.

– Allmänna villkor är inte direkt tillämpliga utan måste införlivas i bolagets kundavtal. De allmänna avtalsvillkoren är dock mycket användbara eftersom du då inte behöver komma överens om samma saker separat i varje kontrakt. Många sektorer har också sina egna standardvillkor, vilka också är värt att utforska, säger Harkkila.

– Förutom de allmänna villkoren i kontraktet bör du alltid ingå mer specifika avtal som är i enlighet med detaljerna i ett visst avtalsförhållande, säger Sundback. Detta är värt att ta i hänsyn särskilt då man säljer tjänster.

Experterna påminde om att en obligatorisk orderbekräftelse i konsumenthandeln är ett bevis på ett bindande avtal och dess innehållskrav finns i lagen.

– Det är också bra att ha en orderbekräftelse även i B2B-försäljning, säger Harkkila.

Använd expertråd vid behov

Företag ingår också ofta en rad olika samarbetsavtal, till exempel underleverantörsavtal, sekretessavtal eller franchiseavtal.

– Det viktigt att alltid definiera i avtalet vad som är det rätta utfallet, dvs. vad som avtalas och när det kommer att levereras. Dessutom är det viktigt att definiera ansvarsfördelningen i avtalskedjan. Det är väsentligt att se till att affärshemligheter skyddas i alla avtalsförhållanden. Om företagshemligheter kan man också komma överens i ett separat sekretessavtal, betonar Sundback.

Budskapet från Sundback och Harkkila är tydligt:

– Använd expertråd så att ditt företags avtal passar just din bransch och ditt företags behov.

 

Taggar: