Nyheter

Företag bör vara hållbara eftersom det är rätt sak att göra – men hur går man egentligen till väga?

Varför ska företag arbeta på ett ansvarsfullt sätt, samt tänka på hållbarhet och cirkulär ekonomi? Är det på grund av pengar? Eftersom det är bra för varumärket och ryktet? Eftersom det gör det lättare att rekrytera ny arbetskraft? Eller endast av den anledningen att det är den nya vägen att gå?

mert guller jFBWOaoS 7o unsplash

Varför ska företag arbeta på ett ansvarsfullt sätt, samt tänka på hållbarhet och cirkulär ekonomi? Är det på grund av pengar? Eftersom det är bra för varumärket och ryktet? Eftersom det gör det lättare att rekrytera ny arbetskraft? Eller endast av den anledningen att det är den nya vägen att gå?

I VASEKs företagsrådgivning har det blivit allt mer fokus på företagens hållbarhetstänk och ansvarsskyldighet. 

– Tillsammans tittar vi på företagets möjligheter att göra miljömässigt hållbara val. Arbetet går framåt med små steg och det är inte meningen att företaget ska inleda stora förändringar på bekostnad av lönsamheten. Även om det har visat sig att miljövänliga företag är mer lönsamma i längden, säger företagsrådgivare Antti Alasaari och fortsätter:

– Tillsammans med företagaren kan vi till exempel titta på användning av utrymme. Behöver företaget verkligen så stora lokaler eller ett så stort lager? Hur kan företaget minimera avfall? Kan energieffektiviteten påverkas? Hur blir den cirkulära ekonomin en integrerad del av verksamheten? 

Glöm inte att kommunicera utåt om hållbarhetsarbetet ni gör

Det är lättare för ett företag att sträva efter mer ansvarsfull verksamhet när kassan är i ordning. Förbättrad lönsamhet startas ofta med marknadsföring. Är det möjligt att sälja mer till företagets redan befintliga kunder? Vad kan de nya kundgrupperna vara? På vilka sätt är det möjligt att få nya kunder? Särskilt inom marknadsföring är det ytterst viktigt att socialt ansvar och hållbarhet tas upp som de viktigaste prioriteringar.

– Alltför ofta glömmer företagen att berätta om de förändringar de har gjort och det hållbarhetsarbete de utför. Det är då en tydlig marknadsföringsfördel som går förlorad. Det finns många goda råd om hur en välfungerande hållbarhetskommunikation upprätthålls, påpekar Hanna Malkamäki, expert på hållbar utveckling och cirkulär ekonomi, och fortsätter:

– De viktigaste delarna i hållbarhetskommunikation är öppenhet och ärlighet. Dessa två minimerar således risken för att kommunikationen kan tolkas som gröntvätt. Dessutom bör du även våga berätta om dina egna mål och visioner, även om resan bara är i början.

Man bör investera i hållbarhet eftersom det är rätt sak att göra och rätt väg att gå.

– Tillsammans kommer vi hitta ett sätt att göra företaget starkare, mer ansvarsfullt och även mer lönsamt, så kontakta oss på VASEK. Tillsammans kan vi tänka på både lönsamhet och hållbarhet, förklarar Malkamäki och Alasaari.

 

Taggar: