Uutiset

Liiketoiminnan on oltava vastuullista, koska se on oikein – mutta miten liikkeelle?

Miksi yritysten pitäisi tehdä vastuullisuustyötä, ajatella kestävyyttä ja kiertotaloutta? Koska se tuo rahaa? Koska se on hyväksi brändille ja maineelle? Koska se helpottaa työvoiman rekrytoimista? Vai ihan vain siitä syystä, että se on oikea tapa toimia?

mert guller jFBWOaoS 7o unsplash

Miksi yritysten pitäisi tehdä vastuullisuustyötä, ajatella kestävyyttä ja kiertotaloutta? Koska se tuo rahaa? Koska se on hyväksi brändille ja maineelle? Koska se helpottaa työvoiman rekrytoimista? Vai ihan vain siitä syystä, että se on oikea tapa toimia?

VASEKin yritysneuvonnassa kestävä kehitys ja vastuullisuus nousevat entistä useammin esille.

– Katsomme yhdessä yrityksen mahdollisuuksia tehdä ympäristön kannalta kestäviä valintoja. Työ lähtee pienistä askeleista, eikä ole tarkoitus, että yritys lähtee suuriin muutoksiin kannattavuuden kustannuksella. Tosin on tutkittua, että ympäristöystävällisesti toimivat yritykset ovat kannattavampia, yritysneuvoja Antti Alasaari luettelee ja jatkaa:

– Yhdessä yrittäjän kanssa voimme tarkastella esimerkiksi tilankäyttöä. Tarvitseeko yritys niin suuria tiloja tai niin suurta varastoa? Miten toiminnassa voidaan minimoida hukan muodostuminen? Voidaanko energiatehokkuuteen vaikuttaa? Miten kiertotalous saadaan kiinteäksi osaksi toimintaa?

Älä unohda viestiä tekemästäsi vastuullisuustyöstä

Yrityksen on helpompi tähdätä entistä vastuullisempaan toimintaan, kun kassa on kunnossa. Kannattavuuden parantaminen aloitetaan usein markkinoinnista. Voidaanko yrityksen jo olemassa oleville asiakkaille myydä lisää? Mitkä olisivat uudet asiakaskohderyhmät? Millä keinoilla uudet asiakkaat tavoitetaan? Erityisesti markkinoinnissa vastuullisuus ja kestävyys on syytä nostaa kärkiviestiksi.

– Aivan liian usein yritykset ovat hiljaa tekemistään muutoksista ja vastuullisuustyöstä. Silloin menetetään selkeää markkinointietua. Kestävän kehityksen tiekartasta löytyy monta hyvää neuvoa yritysten vastuullisuusviestintään, kestävän kehityksen ja kiertotalouden asiantuntija Hanna Malkamäki muistuttaa ja jatkaa:

– Tärkeintä vastuullisuusviestinnässä on läpinäkyvyys, rehellisyys ja avoimuus. Näin toimien minimoidaan riski siitä, että viesti tulkitaan viherpesuksi. Lisäksi on uskallettava kertoa myös omista tavoitteista ja päämääristä, vaikka matka olisi vasta alussa.

Vastuullisuustyöhön on panostettava, koska se on oikein ja oikea tapa toimia.

– Yhdessä löydämme tien, jolla yrityksestä saadaan entistä vahvempi, vastuullisempi ja myös kannattavampi, joten ole meihin VASEKilla yhteydessä. Voimme yhdessä miettiä sekä kannattavuutta että kestävyyttä, Malkamäki ja Alasaari painottavat.

 

Tagit: