Nyheter

Förberedelserna inför projektets andra fas i fokus

15.4.2015
-

Projektet Midway Alignment of the Bothnian Corridors första fas avslutas i slutet av detta år, men innan det finns det ännu många åtgärder i projektets verksamhetsplan, och blickarna riktas mot förberedningen av den andra fasen.

Projektet Midway Alignment of the Bothnian Corridors första fas avslutas i slutet av detta år, men innan det finns det ännu många åtgärder i projektets verksamhetsplan, och blickarna riktas mot förberedningen av den andra fasen.

– Motorways of the Sea-programmet, till vilket också Midway Alignment hör, arrangerar ännu i år åtminstone fyra betydande internationella seminarier, till vilka vi är inbjudna. Seminarierna behandlar transport- och trafikhantering, säkerhet samt transporternas globala perspektiv. Förutom dessa är vi också med i Europas största logistikevenemang ”Transport and Logistics 2015” i München. Tillsammans med Kvarken Ports presenterar vi trafikkonceptet som skapats inom projektet, och testar hur detta tas emot av en internationell publik, räknar projektets kommunikationschef Riitta Björkenheim upp.

Riksdagsvalet i Finland i april är ett lämpligt tillfälle att berätta för kandidaterna om Kvarkentrafikens behov och nödvändiga förutsättningar. Denna möjlighet har tagits till vara.

– Vi har gått runt på olika torgevenemang med vår broschyr, och mottagandet har varit exceptionellt positivt. Kandidaterna har varit intresserade av projektet även om de är mitt uppe i valarbetet, och vårt budskap finns säkert med i deras tankar även i kommande regeringsförhandlingar, hoppas Björkenheim.

– Synlighet på EU-nivån har vi fått i samarbete med West Finland European Offices och North Sweden European Offices kontor i Bryssel. Genom detta samarbete har vårt budskap även nått Europaparlamentet, Europakommissionen och viktiga finansiärer.

– Midway Alignment har också rest runt i kommunerna i Österbotten och Västerbotten och hållit infotillställningar om projektet. Det är väldigt viktigt att regionernas kommuner och landskapsförbund får den senaste informationen om projektets olika skeden och att de känner att de är en viktig del av projektet, berättar Björkenheim.

Under vårens lopp har det gjorts ett flertal utredningar inom ramarna för projektet, som behövs då man övergår till fas 2 i början av år 2016.

– Projektets andra fas innefattar mycket mera än enbart byggandet av en ny färja. Utredningar som nu har gjorts gällande utveckling av industrispåret, användning av utrymme i båda hamnarna, samt effektivering av vägförbindelser stöder utvecklingen av den landbaserade infrastrukturen både i Vasa och Umeå hamn. Byggandet av hela konceptet kräver att även trafiken till hamnen och förvaringen av det alternativa bränslet iakttas.

[contact_member,name=Riitta Björkenheim,id=11,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

tunnusrgb.jpg

 

 

TNT