Uutiset

Avainasemassa valmistautuminen hankkeen toiseen vaiheeseen

15.4.2015
-

Midway Alignment of the Bothnian Corridor -hankkeen ensimmäinen vaihe päättyy vuoden lopussa, mutta ennen sitä hankkeen toimintasuunnitelmassa on vielä paljon toimenpiteitä, ja katse suunnataan tiiviisti hankkeen toisen vaiheen valmisteluun.

Midway Alignment of the Bothnian Corridor -hankkeen ensimmäinen vaihe päättyy vuoden lopussa, mutta ennen sitä hankkeen toimintasuunnitelmassa on vielä paljon toimenpiteitä, ja katse suunnataan tiiviisti hankkeen toisen vaiheen valmisteluun.

– Motorways of the Sea -ohjelma, johon Midway Alignment-hankekin kuuluu, pitää vielä tänä vuonna ainakin neljä merkittävää kansainvälistä seminaaria, joihin meidät on kutsuttu. Seminaareissa käsitellään kuljetusten hallintaa, turvallisuutta sekä kuljetusten globaalia perspektiiviä. Näiden lisäksi olemme mukana Münchenissä Euroopan suurimmassa logistiikka-alan tapahtumassa ”Transport and Logistics 2015”. Yhdessä Kvarken Portsin kanssa esittelemme hankkeessa kehitettyä liikennekonseptia ja testaamme miten se uppoaa kansainväliseen yleisöön, hankkeen viestintäpäällikkö Riitta Björkenheim luettelee.

Suomen eduskuntavaalit huhtikuussa on tarjonnut myös otollisen mahdollisuuden kertoa ehdokkaille Merenkurkun liikenteen tarpeista ja vaadittavista edellytyksistä. Tätä mahdollisuutta onkin hyödynnetty runsaasti.

– Olemme kiertäneet turuilla ja toreilla esitteemme kanssa, ja vastaanotto on ollut poikkeuksellisen positiivista. Hanke on kiinnostanut ehdokkaita vaalityön keskellä ja se on varmasti heidän mielessään myös tulevissa hallitusneuvotteluissa, Björkenheim toivoo.

– EU-tason näkyvyyttä on haettu yhteistyössä West Finland European Officen ja North Sweden European Officen Brysselin konttoreiden kanssa viedäksemme eteenpäin viestiämme myös Euroopan parlamentissa, Euroopan komissiossa sekä muiden tärkeiden rahoittajien parissa.

– Midway Alignment on myös kiertänyt sekä Pohjanmaan että Västerbottenin kuntia ja pitänyt infotilaisuuksia hankkeesta. On todella tärkeää, että alueen kunnat ja maakuntien liitot saavat tuoreimmat tiedot hankkeen etenemisestä ja tuntevat siten olevansa todella tärkeä osa tätä hanketta, Björkenheim kertoo.

Hankkeessa on kevään aikana toteutettu useita selvityksiä, joita tarvitaan, kun siirrytään toiseen vaiheeseen vuoden 2016 alussa.

– Hankkeen toinen vaihe on paljon muutakin kuin itse laivan rakennustyö. Nyt toteutetut selvitykset teollisuusraideliikenteen kehittämisestä, molempien satamien tilankäytöstä sekä tieyhteyksien tehostamisesta tukevat maainfrastruktuurin kehittämistä sekä Uumajan että Vaasan satamissa. Koko konseptin rakentaminen vaatii myös satamiin kulkevan liikenteen huomioimisen sekä pohdinnan vaihtoehtoisen polttoaineen säilytykseen vaikuttavista seikoista.

[contact_member,name=Riitta Björkenheim,id=11,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

tunnusrgb.jpg

 

 

 

TNT