Flygturbulensen pågår ännu
VASEKs logistikexpert Riitta Björkenheim är ledsen över de senaste nyheterna från flygvärlden. Flygbolag och flygförbindelser har fallit bort titt som tätt från landskapsflygfälten. SAS meddelade den 13.5 att de lägger ned Vasa-Helsingfors förbindelsen i augusti. Flygen från Vasa till Köpenhamn upphörde redan tidigare i vår.
VASEKs logistikexpert Riitta Björkenheim är ledsen över de senaste nyheterna från flygvärlden. Flygbolag och flygförbindelser har fallit bort titt som tätt från landskapsflygfälten. SAS meddelade den 13.5 att de lägger ned Vasa-Helsingfors förbindelsen i augusti. Flygen från Vasa till Köpenhamn upphörde redan tidigare i vår. SAS flyger ännu från Vasa till Stockholm och på den rutten tävlar de om passagerarna med Norwegian.
- SAS drog in sina flyg från Helsingfors till landskapsflygfälten redan förra vintern. Förbindelsen till Vasa var den enda som bevarades då, tack vare hårt gemensamt arbete tillsammans med företagen. Det ledsamma är att det gick så här även i början av 2000-talet. Orsaken var då den samma som idag; att förbindelsen inte passar företagets strategi. Då flygvärlden lugnat sig och Vasas betydelse för flygrutterna klarnat, hörs åter regionens behov, försäkrar Björkenheim.
- Jag är övertygad att SAS måste överväga detta beslut på nytt, eftersom Vasaregionen är den enda växande landskapsregionen och i det långa loppet har flygbolagen inte råd att vara borta härifrån, fortsätter hon.
Det nationella strategiarbetets nyckelfråga är var den kommersiella flygtrafiken kan bevaras
Vasaregionens flygstrategi förnyas igen och arbetet borde vara klart före sommarens semesterperiod. Strategiarbetets viktigaste uppgift är att svara på frågan: Vem flyger till landskapsflygfälten i fortsättningen? År 2008, då flygstrategin gjordes upp för första gången, såg situationen väldigt lika ut. Strategin utarbetades destinationsvis och önskebrunnen fylldes av önskemål. Dessa önskemålen gick i uppfyllelse, men nu är det dags att analysera varför de sedan inte höll. Vasa flygplats har haft exceptionellt bra flygutbud jämfört med andra regioner.
- År 2010 då strategin uppdaterades var situationen bra. Inga nya destinationer togs på önskelistan då ekonomins försämring redan fanns i misstankarna. Vi strävade efter att bevara de befintliga förbindelserna och utveckla flygfältets verksamhetsområde. Detta är fortfarande aktuellt, berättar Björkenheim.
I det här årets flygstrategiarbete kommer flygbolagen och möjliga destinationer kartläggas på nytt. Arbetet görs i nära samarbete med Finavias ledning inom marknadsföringen. Även på nationell nivå är flygstrategierna på tapeten. Enligt Björkenheim är antalet flygfält något som avvägs noggrant:
- Huvudfrågan är nu vilka av Finlands landskap lyckas bevara den kommersiella flygtrafiken. Tänk om antalet flygfält minskar av sig själv då flygbolagen drar in sina rutter? Var och en får ödmjukt fundera på sitt håll vad som gått fel och varför flygbolagen drar sig ur. Den tillfälliga överkapaciteten är en allt för enkel förklarning. Vi måste se på hela kedjan från kunden till flygfältet, vidare till flygplanet och ända fram till destinationen, konstaterar Björkenheim.
I Finland flygs inhemska flyg endast av Finnair, Flybe och Norweigan. Estonian Air och Direktflyg har redan lämnat Finland. Ryanair och AirBaltic har minskat sina flygförbindelser rejält.
Även landskapsdirektör Olav Jern, som sitter med i den arbetsgrupp som ska förnya regionens flygstrategi, är övertygad att det lönar sig att kämpa för flygförbindelserna:
- Förra året var ett rekordår, så det är naturligt att siffrorna från början av det här året är svaga i jämförelse med 2012. Aprils siffror var redan mycket bättre. Vasa flygplats är Finlands femte största flygplats, då vi just passerat Åbo. Den negativa trenden från årets början har svängt och det finns tydliga tecken som påvisar att flygtrafikens behov kvarstår, försäkrar Jern.
För mera information:
Riitta Björkenheim
logistikexpert
044 512 6612