Lentoturbulenssi jatkuu edelleen
VASEKin logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim on surullinen viimeaikojen lentomaailmaa koskevista uutisista. Lentoyhtiöitä ja lentoyhteyksiä on tippunut pois maakuntakentiltä tiheään tahtiin. SAS ilmoitti 13.5. lopettavansa Vaasa-Helsinki -lennot elokuussa. Lennot Vaasasta Kööpenhaminaan päättyivät jo aiemmin keväällä. SAS lentää Vaasasta vielä Tukholmaan. Tuolla reitillä kilpailijana toimii myös Norwegian.
VASEKin logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim on surullinen viimeaikojen lentomaailmaa koskevista uutisista. Lentoyhtiöitä ja lentoyhteyksiä on tippunut pois maakuntakentiltä tiheään tahtiin. SAS ilmoitti 13.5. lopettavansa Vaasa-Helsinki -lennot elokuussa. Lennot Vaasasta Kööpenhaminaan päättyivät jo aiemmin keväällä. SAS lentää Vaasasta vielä Tukholmaan. Tuolla reitillä kilpailijana toimii myös Norwegian.
- SAS vetäytyi jo viime talvena Helsingistä maakuntiin kulkevilta reiteiltä, yhteys Vaasaan oli ainut, joka saatiin kovalla, yritysten kanssa yhdessä tehdyllä työllä säilytettyä. Surullista on, että näin on käynyt myös aiemmin 2000-luvun alussa. Syyksi sanottiin silloin samaa: yhteys ei sovi yhtiön sisäiseen strategiaan. Kun lentomaailman tilanne jälleen rauhoittuu, ja Vaasan merkitys koko reittikuviolle selkiytyy, kuunnellaan seutua, sen yrityksiä ja sen tarpeita taas herkällä korvalla, Björkenheim vakuuttaa.
- Olen luottavainen, että SAS joutuu arvioimaan tätä päätöstä uudelleen, sillä Vaasan seutu on Suomen ainoita kasvavia seutuja, eikä lentoyhtiöillä pitkällä tähtäimellä ole varaa olla täältä pois, hän jatkaa.
Kansallisen strategiatyön avainkysymyksenä missä kaupallinen lentoliikenne saadaan säilytettyä
Vaasan seudun lentostrategiaa uudistetaan jälleen, ja työn on tarkoitus valmistua vielä ennen kesälomia. Strategiatyön tärkeimpänä kysymyksenä on kuka maakuntiin jatkossa lentää? Vuonna 2008, kun lentostrategiaa tehtiin ensimmäisen kerran, oli tilanne hyvin samankaltainen kuin nyt. Strategiaa tehtiin kohdeperusteisesti ja kerättiin toiveiden tynnyriä. Tynnyriin kerätyt toiveet toteutuivat, mutta nyt täytyy yhdessä analysoida, miksi ne eivät kuitenkaan kestäneet.
- Vuonna 2010 strategiaa päivitettäessä tilanne oli hyvä eikä uusia kohteita tavoiteltu, sillä talouden kääntyminen aavistettiin. Silloin pyrkimyksenä oli turvata olemassa olevien yhteyksien säilyminen, ja lentoaseman toimintaympäristön kehittäminen, ja se on edelleen ajankohtaista, Björkenheim kertoo.
Vuoden 2013 lentostrategiatyössä kartoitetaan uudelleen lentoyhtiöt ja mahdolliset kohteet. Työtä tehdään Finavian markkinointijohdon kanssa tiiviissä yhteistyössä. Lentostrategioita pohditaan tällä hetkellä myös valtakunnan tasolla. Björkenheimin mukaan erityisesti lentoasemien määrää arvioidaan nyt tarkasti:
- Avainkysymyksenä on nyt, missä Suomen maakunnissa saadaan säilytettyä kaupallisin perustein toimiva lentoliikenne? Entä jos lentoasemien määrä supistuu aivan itsestään, kun lentoyhtiöt vetäytyvät reiteiltä? Kaikkien tahojen on nyt nöyrästi katsottava mikä on mennyt pieleen ja miksi lentoyhtiöt vetäytyvät. Tilapäinen ylikapasiteetti on aivan liian helppo selitys. Täytyy katsoa koko ketjua asiakkaasta lentoasemalle, lentokoneeseen ja kohteeseen, Björkenheim toteaa.
Kotimaan lentoja lentävät Suomessa enää Finnair, Flybe ja Norwegian. Estonian Air sekä Direktflyg jättivät jo Suomen. Ryanair ja airBaltic ovat vähentäneet yhteyksiä merkittävästi.
Myös maakuntajohtaja Olav Jern, joka on mukana lentostrategiaa uudistavassa työryhmässä, on vakuuttunut, että lentoyhteyksien puolesta kannattaa taistella:
- Viime vuosi oli ennätysvuosi, joten viime vuoden lukuihin verrattaessa on luonnollista Vaasan lentoaseman alkuvuosi näyttää heikolta, mutta huhtikuu oli jo paljon parempi. Vaasan lentoasema on Suomen 5. suurin, Turku ohitettiin juuri. Negatiivinen alkuvuosi kääntyi trendiltään positiiviseksi ja selkeästi on nähtävillä, että tarvetta on, Jern vakuuttaa.
Lisätietoja
Riitta Björkenheim
logistiikka-asiantuntija
044 512 6612