Flygande start
Efter semestersäsongen tog vi ett steg närmare hösten och fick en flygande start i takt med att bland annat konkreta byggandet av den nya färjan påbörjades och vi fick positiva statsbudgetbeslut.
Logistikexperterna Anna Måtts-Fransén och Riitta Björkenheim
Efter semestersäsongen tog vi ett steg närmare hösten och fick en flygande start i takt med att bland annat konkreta byggandet av den nya färjan påbörjades och vi fick positiva statsbudgetbeslut. Snart får vi flyga helt fysiskt, då Norwegian lanserar ny flyglinje mellan Vasa och Helsingfors från och med första november. Även våra tankar är väldigt högtflygande, då vi nyss fått bekanta oss med nya teknologier, såsom möjligheter och den hisnande framtiden som elektriska flygplan för med sig.
Stadens interna trafik är ett högst aktuellt ämne på grund av de förändringar som kommer att ske i Vasaregionen inom de närmaste åren. Spårvagn har ingen vågat tala eller ens drömma om, men vi måste våga ge även galna idéer en chans och begrunda olika möjligheter. Eller klassas spårvagn ens som en galen idé? Vad sägs om en färggrann elbuss som trafikerar mellan flygplatsen, busstationen och Vasklot? Eller smidig samåkning, delad bil eller stadscyklar? Vi måste fundera på olika lösningar på hur vi kan säkra och skapa en effektiv och miljövänlig pendeltrafik. Vi måste våga hitta de passliga och tillräckligt innovativa lösningarna för Vasa.
Diverse saker finns redan hängande i luften. Under granskning och utforskning är exempelvis drönare som en del av stadslogistiken. Kunde till exempel något stort företag sköta sin interna logistik eller till och med sina flyttningar med hjälp av drönare? Det låter lite vilt, men tänk om det vore en möjlighet?
Även nya bränslealternativ är på väg att hinna i kapp oss med vindens fart. I Vasaregionen finns det för tillfället en tankstation för gasbilar, och inom ett år en helt skaplig gastankningsinfrastruktur, när de planerade stationerna öppnas. Laddningsstationer för elbilar sprids i samma takt. Det är fint att alternativ till de traditionella bränslena snart kommer att vara tillgängliga för allt fler användare.
Stora förändringar har alltså redan skett inom transport och kommer att ske även i framtiden. Våra järnvägsförbindelser förbättrades nyligen såväl till Helsingfors som till Uleåborg. I och med Norwegian fick vi ett till alternativ till både arbets- och fritidsflygen. Vi är öppna för allt det nya. Tänk om en rälsbuss från Seinäjoki, som stannar på varje mellanliggande station, vore möjlig inom två år? Vilka fina möjligheter den skulle föra med sig för pendeltrafiken, studerandena och det ständigt växande resenärflödet. Även min väg till arbetet från Storkyro skulle gå som på vingar!
Riitta Björkenheim
Publicerat i Vaasa Insider 27.9.2019