Fartygsdesign handlar om optimering
Sedan i augusti 2014 har Wärtsilä genomfört en inledande fartygsdesign för projektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor. Konceptet, som är resultatet av den första fasen i fartygsdesignsprocessen, en så kallad ”initial design” har nu publicerats.
Sedan i augusti 2014 har Wärtsilä genomfört en inledande fartygsdesign för projektet Midway Alignment of the Bothnian Corridor. Konceptet, som är resultatet av den första fasen i fartygsdesignsprocessen, en så kallad ”initial design” har nu publicerats. Arbetet omfattar det blivande fartygets huvudlinjer och utrymmen för alla funktioner som fartyget kommer att förses med. Med utgångspunkt i detta koncept övergår arbetet med fartygsdesignen nu till ett mer detaljerat skede i form av en så kallad ”Basic design”. I nästa fas ska byggnationen av fartyget upphandlas och den slutgiltiga designen genomförs sedan i samarbete med det skeppsvarv som får uppdraget att bygga fartyget.
På Wärtsilä leder projektchef Tuomas Linna designteamet för fartyget som är avsett för trafiken över Kvarken. Enligt Linna utgår man i fartygsdesignen från att fartyget ska vara en självständig fungerande enhet, som inte kan stödja sig på kringliggande infrastruktur.
Designen av fartyget som är avsett för Kvarkentrafiken är på många sätt mera krävande än designen av ett genomsnittsfartyg, eftersom det är det enda som trafikerar regelbundet mellan Vasa och Umeå och samtidigt fungerar som passagerarfartyg, bilfärja och fraktfartyg. Det måste betjäna turister, långtradarförare, kongressresenärer, barnfamiljer och affärsresande. Fartyget förses med ett bildäck som löper längs hela fartyget, ett öppet akterdäck och utrymme för skrymmande transporter samt soldäck, restauranger, konferensrum och passagerarhytter.
Läs mera på Midway Alignment-projektets hemsida