Nyheter

Ett företags pris är alltid en överenskommelse mellan köpare och säljare

17.11.2020
-

Under Ett planerat ägarskifte-webbinarseriets andra del fokuserade man på värdering av företag. Noogas sakkuniga Monika Ahlskog och Ville Hautala påminde att precis som det inte finns två likadana företag eller köpare, finns det inte heller två likadana ägarskiften.

Omistajanvaihdos arvonmaaritys 600px

Under Ett planerat ägarskifte-webbinarseriets andra del fokuserade man på värdering av företag. Noogas sakkuniga Monika Ahlskog och Ville Hautala påminde att precis som det inte finns två likadana företag eller köpare, finns det inte heller två likadana ägarskiften.

– Ett företags värde beror på företaget självt, världen runtom det, köparen samt otaliga faktorer som har med dessa att göra, påpekar Ahlskog.

Vid en företagsvärdering tar man i beaktande bland annat företagets intjäningsförmåga, framtida kassaflöde, tillgångar, rörelsekapital och behov av finansiering, strukturkapital, de anställdas kunskap och kompetens, bransch samt marknad och konkurrens.

Värderingen kan baseras på substansvärde, avkastningsvärde eller gängse värde.

Enligt Hautala är substansvärde en lätt värderingsmetod:

– Det är fråga om företagets egna skuldfria tillgångar, det vill säga företagets tillgångar minus skulder som värderas med hjälp av senaste balansräkning. Substansvärde är ofta företagets minimipris. Avkastningsvärde i sin tur baserar sig på vad företaget kommer att avkasta. Gängse värde fastställs med hjälp av substansvärde och avkastningsvärde.

Hautala påminner att företagets slutliga pris beror på hur överlåtelsen sker.

– Överlåts aktier eller andelar, eller företagsverksamhet och förråden fullständigt eller delvis? Samma gäller företagets omsättningstillgångar, anläggningstillgångar, immateriella rättigheter och kontrakt, överlåts de till den nya ägaren fullständigt eller endast delvis?

– Priset är alltid en överenskommelse mellan köparen och säljaren. Det sägs att ett företags värde ligger i framtiden det kan uppnå, konstaterar Hautala.

Både Ahlskog och Hautala råder att börja planera ett ägarskifte i tid. Bland annat företagsform påverkar företagets värde.

– Enskild näringsidkare kan endast sälja affärsverksamheten, så det skulle vara klokt och tydligt att ändra företagsform till aktiebolag innan företaget säljs, påminner Ahlskog.

Toinen webinaari avausÄgarskiftesexperterna Anthony Hannus (Kristinestads näringslivscentral), Kari Myllymäki (Concordia) och Kjell Nydahl (VASEK) hälsade deltagarna välkomna till webbinariet.

 

 

Taggar: