EnergyVaasa -portalens besökarantal fördubblades
EnergyVaasa, portalen om Vasaregionens energiteknologikoncentration, fördubblade sitt besökarantal i mitten av september. Orsaken till besökarantalets ökning var en lyckad marknadsföringskampanj före underleverantörsmässan.
EnergyVaasa, portalen om Vasaregionens energiteknologikoncentration, fördubblade sitt besökarantal i mitten av september. Orsaken till besökarantalets ökning var en lyckad marknadsföringskampanj före underleverantörsmässan.
Vasaregionen har traditionellt haft en gemensam avdelning på mässan, och detta år hade avdelningen fått EnergyVaasas färger och utseende. För att stöda deltagandet i underleverantörsmässan planerades en marknadsföringskampanj med banners på Tekniikka & Talous och Talouselämäs webbsidor och annonser i samma tidningar.
Syftet med marknadsföringskampanjen var att få fler besökare till Vasaregionens gemensamma avdelning och erbjuda möjligheten att bekanta sig med företagens utbud redan före mässan. Detta förverkligades via EnergyVaasa-portalens kampanjsida, till vilken alla intresserade hänvisades just med hjälp av marknadsföring.
- EnergyVaasa-portalen besöktes nästan exakt dubbelt mera än före kampanjens start. Största delen av besökarna hittade portalen via någon samarbetsorganisationens webbsida, men överraskande var att även om banners lockade besökare var antalet besökare via banners ändå lite mindre än väntat, konstaterar EnergyVaasas marknadsföringsdirektör Robert Olander.
- Man stannade på EnergyVaasa-portalen ungefär två minuter, vilket berättar att man har bekantat sig med innehållet. Också företagens representanter som var med på den gemensamma avdelningen tyckte att avdelningen besöktes av flera gäster än tidigare, berättar Olander.
Efter underleverantörsmässan gjordes en enkät vars målgrupp bestod av företag som var med i den gemensamma avdelningen samt övriga EnergyVaasas intressentgrupper. Enkätens resultat visade att man tyckte att det var nyttigt att delta i den gemensamma avdelningen och att avdelningen och tillhörande kampanj gav mera synlighet åt företagen.
Underleverantörsmässans kampanjsida på EnergyVaasa-portalen var enligt de som svarade väldigt lyckad och annonserna i tidningarna lyfte väldigt bra fram Vasaregionens gemensamma avdelning. Man tyckte att avdelningens utseende var lyckat, men i enkätsvaren gavs också flera goda utvecklingsförslag.
- På basis av detta årets erfarenheter kan man konstatera, att under EnergyVaasa-paraplyet får vi bättre fram regionens företag och nu fortsätter vi absolut med att utveckla mässavdelningens utseende och koncept ännu bättre med tanke på nästa årets mässa.
Närmare uppgifter
Robert Olander
040 743 4647
robert.olander@merinova.fi