Dolce Vita Design – drömmen om ett eget klädmärke som blev sann
Så länge hon kan minnas har hon sytt och egna dockkläder sydde Josefine Wester redan innan hon börjat skolan. Idag har hon sitt eget barnklädesmärke och sin egen webbshop och när den lanserades i januari blev Josefine företagare över en natt.
Josefine Wester i Sundom har alltid trivts vid symaskinen, och i vintras blev drömmen om ett eget barnklädesmärke verklighet då hon satsade fullt ut på sitt företag Dolce Vita Design.
Så länge hon kan minnas har hon sytt och egna dockkläder sydde Josefine Wester redan innan hon börjat skolan. Idag har hon sitt eget barnklädesmärke och sin egen webbshop och när den lanserades i januari blev Josefine företagare över en natt.
Hon beskriver själva skapande processen som det mest fascinerande med hobbyn som nu blivit hennes heltidsarbete.
– Att få kombinera modeller och tyger och att se slutresultatet är det roligaste, ler Josefine, som redan i tonåren började drömma om ett eget klädmärke.
Det är just barnkläder som intresserat henne mest, och när hon själv fick döttrarna Elvine, tre, och Ebba, snart två år, växte intresset ytterligare.
Josefine syr mest vardagskläder i college och trikåtyg, medan hon själv gärna klär sina egna barn i mer lantliga, gammalmodiga kläder – även de egenproducerade förstås.
Josefine är i grunden närvårdare, men när återgången till ett treskiftesjobb blev tankarna på att satsa på det egna företaget mer konkreta.
– Redan 2017 startade jag Dolce Vita Design efter att ha bollat mina idéer med VASEK, men verksamheten gick på halvfart under föräldraledigheterna. Jag sydde en del kläder, men sålde dem då endast på olika marknader, berättar Josefine.
I höstas började hon och maken Danne på allvar räkna på möjligheterna för Josefine att helhjärtat satsa på företagandet.
– Försörjningsfrågan var förstås den svåraste. Fanns det en marknad? Skulle jag få en kundkrets? Aldrig tänkte jag tanken att jag inte skulle hinna producera i takt med efterfrågan – men med facit i hand blev det just så, ler Josefine.
En orsak till att Dolce Vitas barnkläder blivit så populära, tror Josefine är den allt större medvetenheten och var och hur kläder produceras idag. – Folk vill veta att kläderna producerats under goda förhållanden och att tygerna är miljövänliga och rättvisemärkta. Även för mig är det viktigt – det får inte finnas gifter i tygerna eftersom det är barnkläder jag syr.
Efter nya diskussioner med företagsrådgivare Olav Nylund på VASEK fattade hon beslutet, och när affärsplanen var gjord var nästa steg att bygga upp en webbshop – något hon gjort alldeles själv.
– Utan Olavs hjälp och uppmuntran hade jag inte vågat satsa. Han såg möjligheter istället för hinder och trodde på min idé, vilket var helt avgörande, konstaterar Josefine.
Under de månader hon arbetade med att förbereda allt, inledde hon förhandsmarknadsföringen på sociala medier, i första hand Instagram, för att bygga upp ett intresse för de kommande produkterna. Att hon de facto skapat en verklig hype var hon inte medveten om före sidan lanserades och beställningarna började ramla in i en takt hon aldrig hade kunnat föreställa sig.
– Jag blev företagare över en natt, och de första veckorna sydde jag nästan dygnet runt. Samtidigt började barnen på dagis och var mycket sjuka de första månaderna. Nu har jag hittat ett fungerande system för min produktion och nu löper det bra, konstaterar Josefine.
Maken Danne hjälper till när det är extra bråttom, och är också den som tar hand om administrationen för företagets del.
– Det är tacksamt. Danne har tidigare jobbat på bokföringsbyrå, medan jag däremot är väldigt ointresserad av siffror och dylikt, erkänner Josefine.
Dolce Vita Design har nu kunder från hela landet och Josefine ser att det finns potential att växa.
– Dolce Vita Design är ett skolexempel på hur man kan kombinera olika möjligheter och trender: Dels finns en marknad för närproducerade och ekologisk hållbara produkter och dels kan Josefine jobba hemifrån och driva en smart marknadsföring riktad till den unga generationen, konstaterar Olav Nylund.
– För 15 år sedan skulle detta kanske inte lyckats, men trender i kombination med digital marknadsföring öppnar upp för nya koncept. Allt tyder på att Josefine har tajmat starten perfekt, tillägger han.
Josefine konstaterar samtidigt att det börjar bli dags för ett nytt möte på VASEK. Denna gång för att fundera på nästa steg.
– Vem vet vart detta kan leda, ler hon.
Text och bilder: Anna Sand/bySand
Läs mera om VASEKs företagstjänster Boka tid hos företagsrådgivare