Uutiset

Dolce Vita Design – unelma omasta vaatemerkistä kävi toteen

Josefine Wester on ommellut niin kauan kuin muistaa, ja nukenvaatteita hän ompeli jo alle kouluikäisenä. Nyt hänellä on oma lastenvaatemerkki ja nettikauppa, jonka perustamisen aikaan viime tammikuussa hänestä tuli yhdessä yössä yrittäjä.

Dolce Vita 1Sundomilainen Josefine Wester on aina viihtynyt ompelukoneen ääressä, ja viime talvena unelma omasta lastenvaatemerkistä täyttyi, kun hän laittoi kaiken oman yrityksensä, Dolce Vita Designin, varaan.

Josefine Wester on ommellut niin kauan kuin muistaa, ja nukenvaatteita hän ompeli jo alle kouluikäisenä. Nyt hänellä on oma lastenvaatemerkki ja nettikauppa, jonka perustamisen aikaan viime tammikuussa hänestä tuli yhdessä yössä yrittäjä.

Itse luomisen prosessi on Josefinen mukaan kaikkein kiehtovinta harrastuksessa, josta on nyt muodostunut hänelle kokoaikainen työ.

– Mallien ja kankaiden yhdisteleminen sekä lopputuloksen näkeminen on kaikkein hauskinta, jo teini-ikäisestä asti omasta vaatemerkistä haaveillut Josefine hymyilee.

Juuri lastenvaatteet ovat kiinnostaneet häntä eniten, ja omien tyttäriensä, 3-vuotiaan Elvinen ja pian 2-vuotiaan Ebban, myötä kiinnostus on kasvanut edelleen.

Dolce Vita 5Josefine ompelee pääasiassa arkivaatteita college- ja trikookankaista, kun taas omat lapsensa hän pukee mieluiten maalaistyylisempiin, vanhanaikaisiin vaatteisiin – toki ne myös ovat hänen itse valmistamiaan.

Josefine on taustaltaan lähihoitaja, mutta palattuaan kolmivuorotyöhön ajatukset omaan yritykseen panostamisesta konkretisoituivat.

– Perustin Dolce Vita Designin jo vuonna 2017 palloteltuani ideoita VASEKin yritysneuvojan kanssa, mutta toiminta eteni vajaalla kaasulla vanhempainvapaiden ajan. Ompelin jonkin verran vaatteita, mutta myin niitä vain erilaisilla markkinoilla, Josefine kertoo.

Viime syksynä Josefine alkoi yhdessä aviomiehensä Dannen kanssa tosissaan laskea mahdollisuuksiaan omistautua yrittäjyydelle.

– Toimeentulokysymys oli tietysti se vaikein. Onko tälle markkinaa? Saisinko asiakaskuntaa? Minulle ei tullut mielenkään, että en ennättäisi valmistaa kysynnän vaatimalla tahdilla – mutta jälkiviisaana voin sanoa, että juuri niin kävi, Josefine myhäilee.

Dolce Vita 8Syy Dolce Vitan lastenvaatteiden suureen suosioon lienee Josefinen mukaan se, että nykyään ollaan yhä tietoisempia vaatteiden alkuperästä. – Ihmiset haluavat, että vaatteet valmistetaan hyvissä olosuhteissa ja että kankaat ovat ympäristöystävällisiä ja Reilun kaupan merkillä varustettuja. On se minullekin tärkeää – kankaissa ei saa olla myrkkyjä, ompelenhan lastenvaatteita.

VASEKin yritysneuvoja Olav Nylundin kanssa käytyjen uusien keskustelujen jälkeen hän teki päätöksensä, ja kun liiketoimintamalli oli laadittu, oli seuraavaksi vuorossa nettikaupan perustaminen – ja sen hän teki ihan itse.

– Ilman Olavin apua ja kannustusta en olisi uskaltanut panostaa tähän. Hän näki esteiden sijaan mahdollisuuksia ja uskoi ideaani, mikä oli aivan ratkaisevaa, Josefine toteaa.

Esivalmistelukuukausien aikana Josefine alkoi markkinoida tuotteitaan ennakkoon sosiaalisissa medioissa, ensisijaisesti Instagramissa, saadakseen aikaan kiinnostusta tuleville tuotteilleen. Hän ei ollut ollenkaan tietoinen siitä, että oli itse asiassa tullut luoneeksi melkoisen säpinän, ennen kuin nettisivu lanseerattiin ja tilauksia alkoi tulla uskomattoman kiivasta tahtia.

– Minusta tuli yrittäjä yhdessä yössä, ja ensimmäisten viikkojen aikana ompelin lähes vuorokauden ympäri. Samaan aikaan lapset aloittivat päiväkodissa ja sairastelivat paljon ensimmäisten kuukausien ajan. Nyt olen löytänyt toimivan systeemin tuotannolleni ja hommat sujuvat, Josefine tuumii.

Dolce Vita 13Aviomies Danne auttaa, kun on erityisen kiire, ja hän myös hoitaa yrityksen hallinnollisen puolen.

– Olen siitä kiitollinen. Danne on aiemmin työskennellyt tilitoimistossa, kun taas minua eivät numerot ja sen sellaiset oikein kiinnosta, Josefine tunnustaa.

Dolce Vita Designilla on nyt asiakkaita koko maassa, ja Josefine pitää kasvua mahdollisena.

– Dolce Vita Design on malliesimerkki siitä, miten erilaisia mahdollisuuksia ja trendejä voi yhdistellä: toisaalta paikallisesti valmistetuille ja ekologisesti kestäville tuotteille on kysyntää, toisaalta Josefine voi työskennellä kotoa ja harjoittaa älykästä, nuorelle sukupolvelle suunnattua markkinointia, Olav Nylund toteaa.

– 15 vuotta sitten tällainen ei ehkä olisi onnistunut, mutta eri suuntauksien ja digitaalisen markkinoinnin yhdisteleminen avaa mahdollisuuksia uudenlaisille konsepteille.

Josefine toteaa samalla, että taas alkaa olla aika käydä VASEKilla, tällä kertaa seuraavaa askelta suunnittelemassa.

– Kuka tietää, mihin tämä vielä johtaa, hän hymyilee.

Dolce Vita 9

Teksti ja kuvat: Anna Sand/bySand
Käännös: VASEK

 

Lue lisää VASEKin yrityspalveluista Varaa aika yritysneuvojalle

Tagit: