Nyheter

Digitala färdigheter för turistföretag

Turistföretagare samlades i slutet av april, inbjudna av Kyrolandets turismprojekt, vid Ruutin Kartano i Laihela för evenemanget Digitaitoja matkailualan yrityksille under ledning av Mathias Hasselblatt och Teemu Lönnmark från konsultbyrån 1dea. Syftet var att bistå turistföretag i den digitala utvecklingen.

muokattu vetajat2Teemu Lönnmark och Mathias Hasselblatt

Turistföretagare samlades i slutet av april, inbjudna av Kyrolandets turismprojekt, vid Ruutin Kartano i Laihela för evenemanget Digitaitoja matkailualan yrityksille under ledning av Mathias Hasselblatt och Teemu Lönnmark från konsultbyrån 1dea. Syftet var att bistå turistföretag i den digitala utvecklingen.   

Den första dagen gick man igenom olika kanaler för turismmarknadsföring, digital- och SoMe- marknadsföring samt innehållsproduktion. Den andra dagen fokuserade man på webbplatser, bokningssystem och utnyttjandet av data.

Förutom uppdaterandet av information hoppades företagarna på att få nya idéer eftersom innehållsproduktion uppfattas som en helt egen värld, även om man behärskar tekniken.

Webbplatsen är den viktigaste plattformen för marknadsföring

Lönnmark påminde om att en hemsida är företagets skyltfönster. Utan ordentliga webbsidor är marknadsföring ineffektiv och försäljningen slösas bort.

– Webbplatser kan man göra själv, men ta hänsyn till att det ibland lönar sig att betala en expert och få dem i ordning snabbare. Alla behöver tänka på vad som är den bästa lösningen för det egna företaget på längre sikt. Det löns att direkt i början installera Google Analytics för att få information som samlas in både om kundbeteendet på webbplatsen och i kundregistret. Uppgifterna kan användas för att analysera om man har nått sina målsättningar, menar Lönnmark.

Turismföretagens webbplatser lyfter ofta fram bilder, olika produktbeskrivningar och produktkort, samt digitala shoppingkanaler och bokningssystem. Om ett företags webbplats innehåller mycket information är det vettigt att skapa landningssidor för evenemang, till exempel, så att de inte drunknar i annan information.

– Den tid människor orkar ta för att söka efter en viss sak på en webbplats är förvånansvärt kort, tillade Hasselblatt.

kartano muokattunaRuutinkartano i april

Kom ihåg din målgrupp

SEO hjälper företag att visas i de första resultaten av en Google-sökning. Enligt 1dea är det värt att vara bland de första eftersom de första på listan också samlar flest klick. Företagssidor hamnar högre upp på Google om deras innehåll intresserar företagets målgrupp och de som besöker sidorna stannar kvar på dem så länge som möjligt. Dessutom är det viktigt att välja rätt sökord för produkter och tjänster. Man skall inte heller glömma att länka innehållet på sin egen webbplats till olika delar av webbplatsen, såväl som externa, välkända sidor.

 Betald sökordsmarknadsföring är dock inte en nödvändighet.

 – Det är inte värt att betala för sökmotorannonsering om företaget inte har mycket konkurrens. I praktiken är dessa företag baserade i Helsingfors eller Rovaniemi, säger Hasselblatt.

När det gäller innehållet på sidorna bör du överväga samarbetsavtal för att säkerställa regelbundet kvalitetsinnehåll. Till exempel,  uppdaterade bloggtexter kan återanvändas eventuellt vid en annan tidpunkt följande år.

– Samarbete med bloggare och some-influerare kan ha stora fördelar för företagets synlighet, även om det inte omedelbart förvandlas till en omsättning. Partners måste dock kunna skriva relevant innehåll just för dina kunder”, påpekade Lönnmark.

Muokattu Ruutinkartanon isantaHerrgårdens värd, Ville Moser, var också intresserad av den digitala utvecklingen

Hållbarhet, flerkanalighet och berättande är tidens anda

Enligt 1dea betonas kommunikation om hållbarhet och certifieringar i trenderna för digital marknadsföring. Visit Finland, regionala organisationer och reseföretag föredrar certifierade destinationer. Kunden ska kunna känna att företagets värderingar återspeglas i allt man gör, både digitalt och fysiskt.

För att nå sina kundgrupper måste man naturligtvis göra bakgrundsarbete, men till exempel löns det att implementera kampanjmarknadsföring i kors över olika sociala mediekanaler. Valet av kanaler beror både på var målgruppen rör sig, och på vad som känns naturligt för företaget samt vad man hinner uppdatera. Utöver bildinnehåll uppmanar 1dea också att göra videoinnehåll som enkelt kan bäddas in på olika webbplatser. Speciellt när man väljer resmål ökar vikten av visualitet.

I framtiden kommer influerarmarknadsföring och story telling genom företagets anställda också att framstå ännu mera.

– Kunderna sprider i bästa fall innehåll framåt och fungerar som gratis marknadsförare för dina tjänster i sociala medier. Anställda kan också fungera som ”someambassadörer” för ditt företag, sammanfattar Lönnmark och Hasselblatt.

Taggar: