Digitaitoja matkailualan yrityksille
Matkailuyrittäjät kokoontuivat huhtikuun lopussa Kyrönmaan matkailuhankkeen kutsumana Laihian Ruutinkartanolle 1dea-konsultointitoimiston Mathias Hasselblattin ja Teemu Lönnmarkin vetämään tilaisuuteen Digitaitoja matkailualan yrityksille. Tavoitteena oli auttaa matkailualan yrityksiä digitaalisuuden kehittämisessä.
Teemu Lönnmark ja Mathias Hasselblatt
Matkailuyrittäjät kokoontuivat huhtikuun lopussa Kyrönmaan matkailuhankkeen kutsumana Laihian Ruutinkartanolle 1dea-konsultointitoimiston Mathias Hasselblattin ja Teemu Lönnmarkin vetämään tilaisuuteen Digitaitoja matkailualan yrityksille. Tavoitteena oli auttaa matkailualan yrityksiä digitaalisuuden kehittämisessä.
Ensimmäisenä päivänä käytiin läpi erilaisia matkailun markkinointikanavia, digi- ja some-markkinointia sekä sisällöntuotantoa. Toisena päivänä keskityttiin käytännönläheisesti verkkosivuihin, varausjärjestelmiin ja datan hyödyntämiseen.
Paikalle kokoontuneet yrittäjät toivoivat saavansa tietojen päivityksen lisäksi uusia ideoita, sillä sisällöntuotanto koetaan aivan omaksi maailmakseen, vaikka tekniikka olisikin hallussa.
Verkkosivut ovat markkinoinnin tärkein alusta
Lönnmark muistutti, että verkkosivut ovat yrityksen näyteikkuna. Ilman kunnollisia verkkosivuja markkinointi on tehotonta ja myyntiä menee hukkaan.
– Verkkosivut voi tehdä itse, mutta ottakaa huomioon, että joskus kannattaa maksaa ulkopuoliselle ja saada ne kuntoon nopeammalla aikataululla. Jokaisen pitää miettiä, mikä on pitkällä tähtäimellä se paras ratkaisu oman yrityksen osalta. Sivuihin kannattaa heti alkuun asentaa Google Analytics, jotta saat kerättyä tietoja sekä asiakkaiden käyttäytymisestä sivuilla, että asiakasrekisteriin. Saatua dataa voi hyödyntää analysoitaessa tavoitteiden täyttymistä, Lönnmark sanoi.
Matkailualan yritysten verkkosivuissa korostuvat usein visuaalisuus, erilaiset tuotekuvaukset ja tuotekortit sekä digitaaliset ostokanavat ja varausjärjestelmät. Jos yrityksen nettisivuilla on paljon asiaa, on järkevää tehdä esimerkiksi tapahtumille omat laskeutumissivut, etteivät ne huku muun infon sekaan.
– Se aika, minkä ihmiset jaksavat käyttää jonkun tietyn asian etsimiseen verkkosivuilta on nimittäin yllättävän lyhyt, Hasselblatt lisäsi.
Huhtikuinen Ruutinkartano
Muista kohderyhmäsi
Hakukoneoptimointi auttaa yrityksiä näkymään Google-haun ensimmäisissä tuloksissa. 1dean asiantuntijoiden mukaan ensimmäisten joukossa kannattaa olla, sillä listan ensimmäiset keräävät myös eniten klikkauksia. Google nostaa yrityksen sivuja korkeammalle, jos niiden sisältö kiinnostaa yrityksen kohderyhmää ja sivuilla vierailevat viipyvät niillä mahdollisimman kauan. Lisäksi on tärkeää valita oikeat avainsanat tuotteille ja palveluille. Ei tule myöskään unohtaa linkittää oman verkkosivuston sisältöä sivuston eri osiin sekä ulkoisiin, tunnettuihin sivuihin.
Maksettu avainsanamarkkinointi ei kuitenkaan ole välttämättömyys.
– Hakukonemarkkinoinnista ei kannata maksaa, jollei yrityksellä ole paljon kilpailua. Käytännössä nämä yritykset sijaitsevat Helsingissä tai Rovaniemellä, sanoi Hasselblatt.
Sivujen sisällön suhteen kannattaa harkita yhteistyösopimuksia, jotta voi varmistaa säännöllisen laadukkaan sisällön. Esimerkiksi blogitekstejä voi käyttää uudelleen vähän päivitettynä mahdollisesti eri aikaan seuraavana vuonna.
– Yhteistyöstä bloggaajien ja somevaikuttajien kanssa voi olla yrityksen näkyvyydelle huomattavia hyötyjä, vaikka se ei heti muuttuisikaan liikevaihdoksi. Yhteistyökumppaneiden pitää kuitenkin osata kirjoittaa relevanttia sisältöä juuri teidän asiakkaillenne, huomautti Lönnmark.
Myös Ruutinkartanon isäntä, Ville Moser, oli kiinnostunut digitaalisuuden kehittämisestä
Vastuullisuus, monikanavaisuus ja tarinallisuus ovat ajan henki
1dean mukaan vastuullisuudesta kertominen ja sertifikaatit korostuvat digimarkkinoinnin trendeissä. Visit Finland, alueorganisaatiot sekä matkanjärjestävät suosivat sertifioituja kohteita. Asiakkaan pitää pystyä kokemaan, että yrityksen arvot näkyvät kaikessa tekemisessä – sekä digitaalisessa että fyysisessä.
Asiakasryhmien tavoittamiseksi pitää luonnollisesti tehdä taustatyötä, mutta esimerkiksi kampanjamarkkinointia kannattaa toteuttaa ristiin eri sosiaalisen median kanavissa. Kanavien valinta riippuu sekä siitä, missä kohderyhmä liikkuu, että siitä, mikä tuntuu yritykselle luontevalta ja mitä ehtii päivittää. 1dea kehottaa myös tekemään kuvasisällön lisäksi videoita, joita pystyy helposti upottamaan eri nettisivuille. Etenkin matkakohteiden valinnassa visuaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.
Tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinointi ja tarinallisuus myös yritysten työntekijöiden kautta tulee nousemaan vielä enemmän esille.
– Asiakkaat levittävät parhaimmillaan sisältöä eteenpäin ja toimivat ilmaisina markkinoijina palveluillesi sosiaalisessa mediassa. Myös työntekijät voivat toimia yrityksesi ”somelähettiläinä”, tiivistivät Lönnmark ja Hasselblatt.