"Dela varandras inlägg!"
En grupp kunskapstörstiga turistföretagare deltog 19.4 i Vasa i seminariet om sociala medier som arrangerats av projektet Tillväxt genom information. Seminariet leddes av Laura Johansson från Lvgnroom som guidade deltagarna i sociala medier från besöksnäringens synvinkel.
En grupp kunskapstörstiga turistföretagare deltog 19.4 i Vasa i seminariet om sociala medier som arrangerades av projektet Tillväxt genom information. Seminariet leddes av Laura Johansson från Lvngroom som guidade deltagarna i sociala medier från besöksnäringens synvinkel.
Johansson behandlade de viktigaste kanalerna på sociala medier: Facebook, Instagram och Tripadvisor, som av någon orsak använts förvånansvärt lite i Finland. Dessutom nämnde hon att bloggar är en utmärkt kanal inom turismen. Hon skulle inte rekommendera Twitter som allra första kanal för en småföretagare på grund av den hektiska takten, men å andra sidan är det ett bra verktyg för nätverkande samt att journalisterna trivs där, något som kan ge ökad synlighet.
Laura Johansson från Lvngroom berättade turistföretagarna hur sociala medier fungerar.
Hur ofta och vilket slags innehåll
Företagarnas största oro när man talar om sociala medier är tiden. Många är turistföretagare vid sidan om sitt egentliga arbete och därför är det alltid ont om tid. Johanssons råd är att fota och göra inlägg i samband med arbetet, exempelvis när man byter lakan i stugan eller tar kunderna ut med båten. Då behöver man inte sätta sig ner och vara tvungen att hitta på något i ett senare skede. Det är förstås bra att ha en långsiktig innehållsplan. Johansson påpekade hur viktigt det är att fråga om tillstånd för fotografering.
Hur ofta och vilken tid på dygnet ska man uppdatera sin Facebook för att inläggen ska gillas av så många som möjligt och för att de överhuvudtaget ska synas i nyhetsflödet? Det är bäst att pröva sig fram. Kvalitet kommer före kvantitet men även det är relativt: Facebook visar inte allt innehåll för sina användare och därför är det helt okej med flera inlägg per dag utan att behöva tänka att det är spamming. Johansson påminde också om att man inte behöver själv ha allt innehåll utan man kan bra dela andras. Facebook-reklam med en passlig budget kan också fungera och dessutom kan målgruppen justeras om första försöket inte leder till resultat.
Vill man synas i bloggar ska man bjuda in bloggare. Förut bjöd man ju in pressen men nu är det bloggare som gäller, och de behöver ingalunda vara utländska. Som råd till turistföretagare som har egen blogg gav Johansson att komma ihåg att skriva till din målgrupp och att tänka på vad det är som utmärker dig från mängden.
Deltagarna reflekterade bland annat kring tidsanvändning, förhållande mellan kvalitet och kvantitet samt vilka språk man ska använda på sociala medier.
Utmaning: flerspråkighet
Deltagarna konstaterade att den verkliga utmaningen i turismbranschen i regionen är flerspråkigheten: vilket språk ska man använda i sociala medier och hur håller man balansen? Johanssons förslag på dilemmat är att ha bilden som det viktigaste innehållet, bifoga korta texter och länka vidare. Även Visit Vasas vd Max Jansson berättade om svårigheten med att balansera mellan språken. Viktigt i språkfrågan är i alla fall att använda det språk som målgruppen använder.
En diskussion uppstod också om en icke-infödd talares kompetens i språket som ett eventuellt exotiskt inslag. Det konstaterades att så länge som budskapet inte förvrängs kan detta vara ett trumfkort för turismen. Gällande engelskan sade Johansson att en bra taktik är att den statiska infon på företagets sidor finns sammanfattad på engelska, och resten kan man låta videor och bilder berätta. För översättning av texter är det bra att anlita professionella översättare (här hittar du en lista på översättare i Vasaregionen).
På eftermiddagens workshop gick deltagarna djupare in i företagens planer och strategier i sociala medier. Små turistföretagare har goda möjligheter att få nya kunder med hjälp av sociala medier bara man kommer ihåg att budskapet och slutprodukten eller tjänsten ska motsvara varandra.
Mikaela Sandberg, verksamhetsledare för Klemetsgårdarna i Maxmo, var nöjd med seminariedagen:
– Det var bra frågor och bra stödpunkter som vi fick fundera på. Dessutom fick jag konkreta tips och gjorde upp en konkret plan för sociala medier. Och det var bra att få träffa folk här med tanke på samarbete och delning av varandras inlägg.
Man kan följa Klemetsgårdarna på Facebook och på Instagram. När sommarsäsongen startar och sommarcaféet öppnas blir det inlägg varje dag, också behind the scenes -material, lovar Sandberg.
Johanna Talso är ansvarig för 1700-talsmarknaden i Storkyro och berättade om den mycket vanliga känslan man har när man funderar på Facebook-inlägg:
– När man arrangerar ett evenemang en gång per år känns det ibland som allting redan sagts och det är svårt att hitta något nytt att säga. Men man ska ju komma ihåg att de som gillar oss på Facebook verkligen tycker om marknadsmiljön och stämningen och därför gillar de oss.
– Den största enskilda besökargruppen har alltid kommit från kustregionen och speciellt från de svenska trakterna. Storkyro är ju nästan ett exotiskt besöksmål för dem och dessutom är uppskattningen av hantverk och historia på en helt annan nivå. I år är vår målsättning att locka också ännu fler besökare från Södra Österbotten.
Projektchef Peter Källberg är glad att så många var intresserade av ämnet:
– Detta var det första seminariet som ordnades inom ramen för projektet. Vi har redan börjat fundera på hur man kunde utforma någon slag av fortsättning på samma tema. En sak som ju kom fram och som jag gärna vill framhålla är vikten av att samarbeta också inom sociala medier. Vi vill ju ha mer besökare till området, så kom ihåg att förutom det egna företagets hashtagg även använda #visitvaasa, #kvarken och andra när du lägger upp bilder på Instagram.
[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]