Nyheter

Botnia Marketing ska nå långt på kort tid

29.8.2013
-

Peter Källberg började jobba för VASEK i december 2012, efter en lång arbetsinsats som Key Account Manager för SAS och Blue 1. På VASEK var Källbergs arbetsuppgifter till en början att bistå med utredningar för det nya turismbolaget, som skall bildas i regionen.

Peter Källberg började jobba för VASEK i december 2012, efter en lång arbetsinsats som Key Account Manager för SAS och Blue 1. På VASEK var Källbergs arbetsuppgifter till en början att bistå med utredningar för det nya turismbolaget, som skall bildas i regionen.

Sedan början av juni har han varit projektchef för ett nytt projekt, som heter Botnia Marketing. Projektets mål är att öka turismvolymerna på båda sidor om Kvarken, och projektet genomförs i samråd med näringen i både Sverige och Finland. VASEK är projektets ägare och Umeå kommun är projektpartner på den svenska sidan. Projekttiden är cirka ett år, vilket tyder på en ambitiös tidtabell.

Peter Källberg i Vasa hamn.

Källberg tror att många av de som rest över till Umeå eller Vasa som barn, och som nu kanske har egna familjer, inte är medvetna om allt som erbjuds på andra sidan Kvarken idag. Enligt Källberg har det hänt mycket under senare år inom fritidsresandet på båda sidor, och nu gäller det att göra folk medvetna om de nya möjligheterna.
- Det turistiska utbudet har vuxit mycket. Det finns exempelvis helt nya attraktioner i båda länderna att besöka. Också skidorterna har utvecklats enormt, och nya evenemang har uppkommit. Kulturlivet är rikt i respektive region och Umeå är dessutom Europas kulturhuvudstad år 2014.

Hård konkurrans om turisterna

Resemöjligheterna runt om i världen är större än någonsin förr, vilket innebär att konkurrensen om turisterna hårdnat överallt. Botnia Marketings uppgift är att övertyga resenären att ett besök till grannregionen lönar sig.
- Vi ska nå resenärerna genom traditionell marknadsföring, så som annonser och synlighet på mässor, men också via sociala medier. Vi ska även ta hit svenska researrangörer och skicka våra researrangörer till Sverige, så de får se vad som erbjuds och kan sedan göra lämpliga respaket åt sina kunder, menar Källberg.

Hos sin tidigare arbetsgivare fokuserade Källbergs jobb mer på företagsresande, medan det inom projektet i huvudsak handlar om fritidsresande. Trots det ser han inte några stora skillnader mellan de två.
- Det gäller att motivera för resenären varför han/hon ska välja ett visst alternativ, vare sig det handlar om fritids- eller arbetsresa, tycker han.

Under sommaren har Källberg hunnit prova Kvarkenresandet med sin familj, som består av fru och två barn.
- Vår upplevelse av båten som far mellan Vasa och Umeå var endast positiv. Färden går undan av sig själv medan man äter och njuter av vackra utsikter. Barnen har också program så de trivs, summerar Källberg.

Turismens utveckling är nytt för VASEK, även om VASEK tidigare erbjudit företagsrådgivning inom branschen. Verksamheten mellan VASEK och det nya turismbolaget fördelas så att VASEKs projekt Botnia Marketing ansvarar för turismens utveckling och företagsrådgivning utan vinstsyfte, medan det nya bolaget kommer att syssla med turismrådgivning och försäljning.