Botnia Marketing -hankkeella aiotaan saavuttaa paljon lyhyessä ajassa
Peter Källberg aloitti VASEKilla joukukuussa 2012 tehtyään sitä ennen pitkän työuran Key Account Managerina SAS:lla ja Blue1:lla. Källberg oli alussa mukana tekemässä Vaasan seudulle perustettavaa uutta matkailuyhtiötä koskevia selvityksiä. Kesäkuun alusta lähtien hän on toiminut uuden Botnia Marketing -nimisen hankkeen projektipäällikkönä.
Peter Källberg aloitti VASEKilla joukukuussa 2012 tehtyään sitä ennen pitkän työuran Key Account Managerina SAS:lla ja Blue1:lla. Källberg oli alussa mukana tekemässä Vaasan seudulle perustettavaa uutta matkailuyhtiötä koskevia selvityksiä.
Kesäkuun alusta lähtien hän on toiminut uuden Botnia Marketing -nimisen hankkeen projektipäällikkönä. Ruotsin ja Suomen matkailuelinkeinon edustajien kanssa yhteistyössä toteutettavan projektin tavoitteena on lisätä matkailijoiden määrää kummallakin puolella Merenkurkkua. VASEK toimii projektin hallinnoijana ja Uumajan kunta yhteistyökumppanina Ruotsin puolella. Hankeaika on noin vuoden, mikä tarkoittaa melkoisen kunnianhimoista aikataulua eri toimenpiteille.
Peter Källberg Vaasan satamassa.
Källberg uskoo, että harvat Uumajaan tai Vaasaan lapsena matkustaneista, joilla on jo ehkä perhettäkin, ovat tietoisia kaikesta siitä, mitä Merenkurkun toisella puolella on tarjolla. Källbergin mukaan viime vuosien aikana on kummassakin maassa tapahtunut paljon vapaa-ajan matkustamisen saralla. Nyt täytyy vain saada väki tietoisiksi uusista mahdollisuuksista.
- Matkailutarjonta on lisääntynyt kovasti. Kummassakin maassa on esimerkiksi täysin uusia turistikohteita, joissa kannattaa vierailla. Myös hiihtokohteet ovat kehittyneet valtavasti, ja uusia tapahtumia on syntynyt. Kummankin seudun kulttuurielämä on vilkasta. Lisäksi Uumaja toimii Euroopan kulttuuripääkaupunkina vuonna 2014.
Matkailijoista kova kilpailu
Matkustusmahdollisuudet eri puolille maailmaa ovat suuremmat kuin koskaan, mikä tarkoittaa, että kilpailu matkailijoista on koventunut kaikkialla. Botnia Marketingin tehtävänä on vakuuttaa matkailijat siitä, että vierailu naapurimaahan kannattaa.
- Tavoitamme matkailijat perinteisen markkinoinnin keinoin, kuten ilmoituksilla, näkyvyydellä messuilla mutta myös sosiaalisen median keinoin. Kutsumme tänne myös ruotsalaisia matkanjärjestäjiä ja lähetämme meidän matkanjärjestäjiämme Ruotsiin, jotta he saavat nähdä mitä kohteita on tarjolla ja voivat sitten suunnitella sopivia matkapaketteja asiakkailleen, kertoo Källberg.
Källbergillä on takanaan pitkä ura matkailualalla. Aikaisempien työnantajiensa palveluksessa hänen työnsä keskittyi kuitenkin enemmän liikematkustamiseen, kun taas nyt projektissa keskitytään pääosin vapaa-ajan matkustamiseen. Hän ei kuitenkaan näe, että niiden välillä olisi kovin suuria eroja.
- On kyse siitä, että matkailijalle perustellaan, miksi hänen pitäisi valita tietty vaihtoehto, oli sitten kyse vapaa-ajan- tai työmatkustamisesta, toteaa Källberg.
Kesän aikana Källberg on ehtinyt yhdessä nelihenkisen perheensä kanssa kokeilla matkailua Merenkurkussa:
- Kokemus Vaasan ja Uumajan välisestä laivamatkasta oli pelkästään positiivinen. Matka kului kuin huomaamatta, kun sai vain keskittyä syömiseen ja seurata ohi lipuvia maisemia. Myös lapsille oli ohjelmaa ja he viihtyivät hyvin, hän summaa.
Matkailun kehittäminen on uutta VASEKille, vaikkakin VASEK on aiemmin tarjonnut matkailualan yrittäjille yritysneuvontaa. Työnjako VASEKin ja uuden matkailuyhtiön välillä menee siten, että VASEKin Botnia Marketing -hankkeen puitteissa tehdään voittoa tavoittelematonta matkailualan kehittämistä ja yritysneuvontaa, kun taas uusi yhtiö keskittyy matkailuneuvontaan ja myyntiin.