Nyheter

Även ett litet företag klarar sig bra på nätet om man gör saker på ett smart sätt

23.5.2018
-

Att sköta bokföringen som köptjänst är vanligtvis självklart för företagaren, eftersom det frigör tid för företagets egentliga sysslor. Marknadsföringen vill man dock inte lägga ut på entreprenad, även om det kanske inte är en av företagarens starkaste sidor. Den digitala synligheten och marknadsföringen togs fram på en tillställning som Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia och Fonecta arrangerade tillsammans 17.5.

IMG 4843 Hietaharju web

Fonectas Otto Hietaharju uppmanade företagarna att bygga upp sina hemsidor så att de fungerar även på mobilapparaterna..

Att sköta bokföringen som köptjänst är vanligtvis självklart för företagaren, eftersom det frigör tid för företagets egentliga sysslor. Marknadsföringen vill man dock inte lägga ut på entreprenad, även om det kanske inte är en av företagarens starkaste sidor. Den digitala synligheten och marknadsföringen togs fram på en tillställning som Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia och Fonecta arrangerade tillsammans 17.5.

Marknadsföringens lagbundenhet har förblivit desamma, även om marknadsföringen allt mer sker digitalt. Till exempel är det bra att man känner kunden och att man kan tala med kunden på rätt sätt. Även ett litet företag klarar sig på nätet, om man gör det smart.

Ställ hemsidorna i ordning

Även om digitaliseringen har varit en del av vardagen redan en längre tid, har alla företag inte kunnat dra nytta av det. Detta märks exempelvis på företagens webbplatser.

– Sista ögonblicket att uppdatera företagets webbsidor är nu. 51 procent av alla internetsökningar görs på en mobilenhet. Därför måste sidorna fungera på alla mobilapparater, det vill säga de bör vara responsiva. Endast 40 procent av företags webbplatser i Österbotten fungerar på mobila enheter, säger Otto Hietaharju från Fonecta.

Hietaharju betonade också att webbplatsen inte bara är ett visitkort för företaget, utan besökaren förväntas få service i realtid, exempelvis genom att använda en chattjänst. Han rekommenderar också att chatten hålls öppen även utanför företagets ordinarie öppettider, eftersom många söker information på nätet mellan klockan 16–22.

Undervärdera inte vikten av Google

Betydelsen av Google-synlighet bör inte underskattas. Hietaharju berättade om ett exempel på en amerikansk restaurangägare vars verksamhet avbröts på grund av falska Google-data.

– Restaurangen var helt plötsligt utan kunder, trots att den tidigare hade varit en populär plats. Krögaren insåg då, att när man sökte restaurangen på Google, var öppethållningstiderna felaktiga. Enligt Google var restaurangen stängd från lördag till måndag, även om helgerna var just den populäraste tiden för restaurangen. Att få felet korrigerat var vid den tidpunkten redan för sent, berättar Hietaharju.

IMG 4854 tuisku web

 

Kristian Tuisku från Fonecta berättade om Google-annonseringen, som får företaget synas på sökmotorns första sida.

 

 

 

 

 

 

Fonectas Kristian Tuisku illustrerade den digitala marknadsföringen genom ett exempel på en basturenovering. När man börjar planera renoveringen, söker man allra först information på Google. Med ett reklaminslag är det möjligt att få sitt eget företag att synas på sökmotorns framsida.

– Kolla även till vilken sida Google-reklamen styr besökaren. En besökare som planerar att renovera sin bastu ska inte styras till ingångssidan av renoveringsföretags webbplats, utan direkt till den sidan där man pratar om just basturenoveringar, råder Tuisku.

Hietaharju tipsar också om att anlita hjälp av experter, eftersom det inte är värt att göra allting själv.

StartiaUYKIns SE 400px