Pienikin yritys pärjää verkossa, jos se tekee asiat fiksusti
Kirjanpidon ulkoistaminen on yrittäjille yleensä itsestään selvää, sillä se vapauttaa aikaa yrityksen varsinaiseen työhön. Markkinointia sen sijaan ei haluta ulkoistaa, vaikkei se välttämättä ole yrittäjän vahvuusaluetta. Yritysten digitaalista näkyvyyttä ja markkinointia käsiteltiin 17.5. Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian ja Fonectan yhteistyössä järjestämässä tilaisuudessa.
Fonectan Otto Hietaharju kehotti yrittäjiä tekemään kotisivuistaan sellaiset, että ne toimivat myös mobiililaitteilla.
Kirjanpidon ulkoistaminen on yrittäjille yleensä itsestään selvää, sillä se vapauttaa aikaa yrityksen varsinaiseen työhön. Markkinointia sen sijaan ei haluta ulkoistaa, vaikkei se välttämättä ole yrittäjän vahvuusaluetta. Yritysten digitaalista näkyvyyttä ja markkinointia käsiteltiin 17.5. Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian ja Fonectan yhteistyössä järjestämässä tilaisuudessa.
Markkinoinnin lainalaisuudet ovat pysyneet samanlaisina, vaikka yhä suurempi osa markkinoinnista tehdäänkin digitaalisesti. Asiakas pitää esimerkiksi tuntea ja häntä on osattava puhutella oikealla tavalla. Pienikin yritys pärjää verkossa, jos se tekee asiat fiksusti.
Kotisivut kuntoon
Vaikka digitaalisuus on ollut osa arkea jo pitkään, kaikki yritykset eivät ole osanneet hyödyntää sitä. Tämä näkyy esimerkiksi yritysten kotisivuilla.
– Nyt on viimeinen hetki laittaa kotisivut kuntoon. 51 prosenttia kaikista internet-hauista tehdään mobiililaitteella. Sen vuoksi sivujen pitää olla toimia kaikilla mobiililaitteilla eli olla responsiiviset. Pohjanmaalla vain 40 prosenttia yritysten kotisivuista toimii mobiililaitteilla, Fonectan Otto Hietaharju sanoo.
Hietaharju korosti myös, että verkkosivu ei ole vain yrityksen käyntikortti, vaan sieltä odotetaan saatavan palvelua reaaliajassa esimerkiksi chat-palvelun avulla. Hän suosittelee myös pitämään chattia avoinna yrityksen varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella, koska moni hakee tietoa internetistä kello 16–22.
Älä aliarvioi Googlen merkitystä
Google-näkyvyyden merkitystä ei pidä aliarvioida. Hietaharju kertoi esimerkin yhdysvaltalaisesta ravintoloitsijasta, jonka liiketoiminta lakkasi väärien Google-tietojen takia.
– Ravintolassa ei käynyt yhtäkkiä enää asiakkaita, vaikka se oli aiemmin ollut suosittu paikka. Yrittäjälle selvisi, että kun ravintolaa haki Googlesta, olivat sen aukioloajat väärin. Niiden mukaan ravintola oli suljettuna lauantaista maanantaihin, vaikka juuri viikonloput olivat ravintolan suosituinta aikaa. Virheen korjaaminen oli jo tuossa vaiheessa liian myöhäistä, Hietaharju kertoo.
Kristian Tuisku Fonectalta kertoi Google-mainonnasta, jonka avulla oma yritys saadaan näkymään hakukoneen ensimmäisellä sivulla.
Fonectan Kristian Tuisku havainnollisti digimarkkinointia käyttäen esimerkkinään saunaremonttia. Kun remonttia aletaan suunnitella, haetaan ensin tietoa Googlesta. Mainonnan avulla oma yritys on mahdollista saada näkymään hakukoneen ensimmäisellä sivulla.
– Katso myös, mille sivulle Google-mainos ohjaa kävijän. Älä ohjaa saunaremonttia suunnittelevaa remonttifirman etusivulle, vaan suoraan kohtaan, jossa puhutaan saunaremonteista, Tuisku neuvoo.
Hietaharju vinkkaa myös ottamaan asiantuntijan avuksi, sillä yrittäjän ei kannata tehdä kaikkea itse.