”Att knyta nya kontakter var det viktigaste”
Supplier Day Sandnessjøen, informations- och diskussionsmöte som riktade sig till oljebolaget Statoils underleverantörer, hölls i Sandnessjøen i Norge den 1 juni. Företagsrådgivaren Mikael Hallbäck deltog och tyckte att mötet var lyckat speciellt på grund av det konkreta innehållet. Supplier Day arrangerades av det norska oljebolaget Statoil tillsammans med Petro Arctic som är ett underleveransnätverk för oljeverksamheten.
Supplier Day Sandnessjøen, informations- och diskussionsmöte som riktade sig till oljebolaget Statoils underleverantörer, hölls i Sandnessjøen i Norge den 1 juni. Företagsrådgivaren Mikael Hallbäck deltog och tyckte att mötet var lyckat speciellt på grund av det konkreta innehållet. Supplier Day arrangerades av det norska oljebolaget Statoil tillsammans med Petro Arctic som är ett underleveransnätverk för oljeverksamheten.
Under evenemanget kunde deltagarna bland annat boka ett privatmöte med Statoils chefer. Hallbäck fick möjligheten att diskutera konfidentiellt med Statoils logistikchef Kjell Magne Tysnes och category manager Tom Eirik Fredriksen. Hallbäck presenterade EnergyVaasa och företag som är verksamma i regionen för dem medan Tysnes och Fredriksen informerade Hallbäck om Statoils interna underleverantörskatalog som bolaget använder för att ständigt söka nya leverantörer till olika behov.
– Att knyta nya kontakter var det viktigaste. Under evenemanget presenterades ansvarspersonerna för Statoils olika delområden, till exempel för anskaffningar och för olje- och gasfälten, och jag lärde mig vem det lönar sig att kontakta på Statoil. På bolagets webbsidor finns inga organisationsscheman eller kontaktpersoner och därför var det nyttigt att få information om dem, säger Hallbäck.
Deltagarna byggde nätverk och knöt nya kontakter under tvådagarsevenemanget.
Bli underleverantör via andra underleverantörer
Personer i ledande positioner på Statoil berättade informations- och diskussionsmötets deltagare bland annat att företag kan bli underleverantörer till det stora oljebolaget snabbast genom att inleda samarbete med de stora underleverantörerna som redan har leverantörsavtal med Statoil. Statoil söker ständigt nya underleverantörer i synnerhet för leverans av mindre helheter samt komponenter.
År 2015 var det totala värdet på Statoils inköp från underleverantörerna 171 miljarder norska kronor, alltså ca 18,2 miljarder euro. Statoil köper från internationella varuleverantörer för 66 miljarder kronor och från norska leverantörer för 105 miljarder norska kronor.
I presentationerna framkom att Statoil betonar speciellt säkerhet och miljövänlighet. Olje- och gasfälten i Norska havet och på arktiska området ligger nära norska kustens rikliga fiskvatten och en oljeolycka skulle ha allvarliga konsekvenser i området. Kostnadseffektiviteten på verksamheten har också blivit en nyckelfråga i synnerhet nu när priset på oljan har sjunkit och därför är oljebolaget mån om att hitta nya tekniska innovationer.
Offshore Nordland skapade framtidstro för olje- och gasbranschen
Genast efter Supplier Day ordnades Offshore Nordland, en tvådagars konferens med temat olja och gas, där norska företagsrepresentanter, representanter för olje- och gasbranschen, tjänstemän, politiker och bankanalytiker höll föredrag. Antalet deltagare var ungefär hundra.
Enligt Hallbäck var också Offshore Nordland nyttig eftersom den var så konkret. Statoils regiondirektör Siri Espedal Kindem berättade bland annat om Statoils behov och om gasfältet Aasta Hansteen som startas år 2018. Nu är det enligt henne en bra tidpunkt för nya idéer just på grund av kostnadspress och teknologiutveckling.
Kjell Giæver, vd för Petro Arctic, presenterade bolagets samarbetspartner och möjligheter till samarbete.
Hallbäck minns att det rådde en positiv och lättad stämning på evenemanget.
– Sänkningen av oljepriset hade en stor effekt på de norska företagen och till exempel uppsägningar har skett. Nu ser det i alla fall ut som om det värsta redan är förbi och verksamheten har kunnat anpassas till nuläget. Olje- och gasindustrin kommer inte att försvinna från Norge och satsningar på branschen fortsätter, sammanfattar Hallbäck konferensens behållning..