Nyheter

"Asiallista ja ammattitaidolla” – Kundtillfredsställelse på hög nivå

Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs och Nyföretagscentrum Startias siffror från årets 2021 första halva visar att coronasituationen har orsakat och orsakar fortfarande utmaningar för regionens företag. Företagsrådgivningen har fokuserat på coronastöden och rådgivning relaterad till ekonomiska frågor, men även nystartande och utveckling av verksamheten har varit aktuellt i kundföretagen.

Tiedotekuvitus1

Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs och Nyföretagscentrum Startias siffror från årets 2021 första halva visar att coronasituationen har orsakat och orsakar fortfarande utmaningar för regionens företag. Företagsrådgivningen har fokuserat på coronastöden och rådgivning relaterad till ekonomiska frågor, men även nystartande och utveckling av verksamheten har varit aktuellt i kundföretagen.

Framtidstro trots coronan

  • 671 representanter för olika företag har fått rådgivning för befintliga företag mellan januari och juni (1–6/2020: 848).
  • 1 436 kundmöten (videomöte, telefonsamtal, möte, epost) har hållits under samma period (1–6/2020: 1 731).
  • Av dessa har 249 företags (1–6/2020: 562) ärende handlat om utmaningar orsakade av coronan samt coronastöden, 28 företag har fått ekonomisk och skuldrådgivning.
  • 98 företag har behövt ägarskiftestjänster (1–6/2020: 93).
  • 364 företag (1–6/2020: 373) har utvecklat sin affärsverksamhet.

– Vi har aktivt informerat företagen om coronastödmöjligheter och vi hjälper till med alla stödansökningar. Det viktigaste är att alltid ta reda på villkoren för de olika stöden, så att inget företag går miste om möjlighet till stöd. Många företag har fortfarande som främsta utmaning att klara sig ur coronatiden, men flera av våra kundföretag har även utvecklings- och investeringsprojekt på gång, konstaterar direktör för företagstjänster Kjell Nydahl.

Ihan loppuun palanut epätoivoinen yrittäjä tuli hädissään teille ja lähti rauhoittuneena ja helpottuneena, toivoa täynnä. (kundrespons)

Idéer förädlas till genomförbara affärsidéer i startrådgivningen

  • 430 blivande företagare (1–6/2020: 307) har besökt startrådgivningen.
  • De har träffat en rådgivare på sammanlagt 654 möten (1–6/2020: 471).
  • Som ett resultat av rådgivningen har 113 nya företag grundats i regionen (1–6/2020: 76).

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias direktör Tommi Virkama har märkt hur coronasituationen och osäkerheten om framtiden har fått människor att ta tag i idéer som kanske mognat redan en längre tid.

– Många testar sin affärsidé först som deltidsföretagare på sidan om sitt arbete. Dessutom arbetar många av våra kunder företagarmässigt via en faktureringstjänst, och de visas inte i antalet grundade företag eftersom de inte har ett FO-nummer. Vi kommer ändå att få se ett rekordår för grundade företag om Startias år fortsätter i samma takt, berättar Virkama och fortsätter:

– Lättföretagande lämpar sig för experter inom servicebranschen som vill testa sin idé innan de kanske startar eget. Vår rådgivning under coronatiden har i stor utsträckning flyttats till Teams, vilket har visat sig vara effektivt och bekvämt särskilt för kunder som bor längre bort från centrum. Vi har också hållit telefonmöten.

Asiallista ja ammattitaidolla. Realistisesti puhuttiin asiasta ja miksi jokin asia tehdään. Vaikka korona-aikanakin on kiire, sain aikaa asialleni. (kundrespons)

Kundtillfredsställelse på hög nivå

VASEK och Startia samlar kontinuerligt in feedback från kunder om den företagsrådgivning de ger.

  • Av de som besvarat feedbackenkäten berörande VASEKs företagsrådgivning var 86,49 % väldigt nöjda med den service de fått, och motsvarande siffra gällande enkäten berörande Startias startrådgivning var 91,3 %.
  • På en skala 1–4 är VASEKs genomsnittliga kundtillfredsställelse 3,86 och Startias 3,91.
  • Av de kunder som besvarat VASEKs enkät skulle 81,08 % rekommendera tjänsten även för andra, av Startias kunder 91,3 %.

Både företagare och blivande företagare uppskattar enligt den feedback de ger företagsrådgivarnas expertis, och de berömmer även rådgivningens snabbhet, professionalism och den uppmuntran de får.

– Våra intressenter gav oss bra recensioner i intressentenkäten i våras och även kundnöjdheten har enligt vår kontinuerliga uppföljning varit berömvärd. Vi arbetar ständigt för att genomföra en smidig tjänstestig, och online-bokningssystemet som vi tog i bruk i våras har tydligt sänkt tröskeln för att boka tid till vår avgiftsfria rådgivning i ett ännu tidigare skede, berömmer vd Stefan Råback.

Asiantuntevaa ja kannustavaa, Hyvää, nopeaa ja ammattitaitoista palvelua. (kundrespons)

Erittäin ystävällistä ja auttavaa. (kundrespons)

Samtalet var mycket gott och vi upplevde att vi fick gedigen sakkunnig hjälp. (kundrespons)

 

Taggar: