Uutiset

"Asiallista ja ammattitaidolla” – Asiakastyytyväisyys korkealla tasolla

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Uusyrityskeskus Startian vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon luvut osoittavat, että koronatilanne on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen seudun yrityksille haasteita. Yritysneuvonnassa onkin keskitytty koronatukiin ja talousasioihin liittyvään neuvontaan, mutta myös uuden yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen on asiakasyrityksissä ollut ajankohtaista.

Tiedotekuvitus1

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja Uusyrityskeskus Startian vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon luvut osoittavat, että koronatilanne on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen seudun yrityksille haasteita. Yritysneuvonnassa onkin keskitytty koronatukiin ja talousasioihin liittyvään neuvontaan, mutta myös uuden yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen on asiakasyrityksissä ollut ajankohtaista.

Tulevaisuuden uskoa koronasta huolimatta

  • Jo toiminnassa olevien yritysten neuvonnassa on tammi–kesäkuussa käynyt 671 eri yrityksen edustajaa (1–6/2020: 848).
  • Asiakastapaamisia (videoneuvottelu, puhelu, tapaaminen, sähköposti) on ollut 1 436 (1–6/2020: 1 731).
  • Näistä 249 eri yrityksen (1–6/2020: 562) asia on liittynyt koronan aiheuttamiin haasteisiin ja koronatukiin, 28 yritystä on saanut talous- ja velkaneuvontaa.
  • Omistajanvaihdospalveluita on kaivannut 98 yritystä (1–6/2020: 93).
  • Yritystoimintaansa on kehittänyt 364 yritystä (1–6/2020: 374).

– Olemme aktiivisesti viestineet yrityksille koronatukimahdollisuuksista ja avustamme kaikkien tukihakemusten kanssa. Tärkeintä onkin aina selvittää eri tukien ehdot, ettei miltään yritykseltä menisi mahdollisuus tukeen sivu suun. Monessa yrityksenä päällimmäisenä asiana on edelleen korona-ajasta selviäminen, mutta monella asiakasyrityksellämme on myös kehitys- ja investointihankkeita työn alla, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl toteaa.

Ihan loppuun palanut epätoivoinen yrittäjä tuli hädissään teille ja lähti rauhoittuneena ja helpottuneena, toivoa täynnä. (asiakaspalaute)

Perustamisneuvonnassa jalostetaan ajatus toteuttamiskelpoiseksi liikeideaksi

  • Alkavia yrittäjiä on käynyt perustamisneuvonnassa 430 (1–6/2020: 307).
  • He ovat tavanneet neuvojan yhteensä 654 tapaamisessa (1–6/2020: 471).
  • Neuvonnan tuloksena seudulle on perustettu 113 uutta yritystä (1–6/2020: 76).

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian johtaja Tommi Virkama on huomannut, miten koronatilanne ja epävarmuus tulevasta on saanut ihmisiä tarttumaan ehkä jo pidempäänkin muhineisiin ideoihin.

– Moni kokeilee yritysideaansa ensin osa-aikaisena yrittäjänä työnsä ohessa. Lisäksi moni asiakkaistamme tekee yrittäjämäisesti töitä laskutuspalvelun kautta, ja ne eivät näy perustettujen yrittäjien määrässä, sillä heillä ei ole Y-tunnusta. Uusien yritysten perustannassa ollaan kuitenkin tällä hetkellä ennätysvuoden lukemissa, jos Startian vuosi jatkuu samaan tahtiin, Virkama toteaa ja jatkaa:

– Kevytyrittäjyys sopii palvelualalla toimiville osaajille, jotka haluavat testata ideaansa ennen kuin kenties perustaa yrityksen. Neuvontamme on korona-aikana siirtynyt pitkälti Teamsiin, mikä on osoittautunut tehokkaaksi sekä käteväksi erityisesti kauempana keskustasta asuville asiakkaille. Myös puhelinkokouksia on pidetty.

Asiallista ja ammattitaidolla. Realistisesti puhuttiin asiasta ja miksi jokin asia tehdään. Vaikka korona-aikanakin on kiire, sain aikaa asialleni. (asiakaspalaute)

Asiakastyytyväisyys korkealla tasolla

VASEK ja Startia keräävät jatkuvasti asiakaspalautetta antamastaan yritysneuvonnasta.

  • VASEKin yritysneuvontaa koskevaan palautekyselyyn vastanneista 86,49 % oli erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun, vastaava luku Startian perustamisneuvontaa koskevassa kyselyssä on 91,3 %.
  • Asteikolla 1–4 VASEKin asiakastyytyväisyyden keskiarvo on 3,86 ja Startian 3,91.
  • Kyselyyn vastanneista VASEKin asiakkaista 81,08 % suosittelisi palvelua myös muille, Startian asiakkaista 91,3 %.

Sekä yrittäjät että yrittäjäksi aikovat arvostavat antamansa palautteen mukaan yritysneuvojien asiantuntijuutta ja kehuvat neuvonnan nopeutta, ammattitaitoisuutta ja saamaansa kannustusta.

– Sidosryhmämme antoivat kevään sidosryhmäkyselyssä meille hienot arviot ja myös asiakastyytyväisyys on ollut jatkuvasti tehtävän seurannan mukaan kiitettävää. Teemme jatkuvasti töitä sujuvan palvelupolun toteuttamiseksi, ja keväällä käyttöön otettu nettiajanvaraus madalsikin selvästi kynnystä ottaa yhteyttä yritysneuvojiin ja varata aikaa maksuttomaan neuvontaan entistä varhaisemmassa vaiheessa, toimitusjohtaja Stefan Råback kiittelee.

Asiantuntevaa ja kannustavaa, Hyvää, nopeaa ja ammattitaitoista palvelua. (asiakaspalaute)

Erittäin ystävällistä ja auttavaa. (asiakaspalaute)

Samtalet var mycket gott och vi upplevde att vi fick gedigen sakkunnig hjälp. (asiakaspalaute)

 

 

Tagit: