Nyheter

Årets viktigaste evenemang för oljebranschen samlade besökare

3.11.2015
-

20 finländska företag deltog i Viexpos mässresa till Offshore Technology Days, som arrangerades i Stavanger 20–22.10.2015. Största delen av dem var underleverantörer inom metallbranschen som var intresserade av möjligheterna inom olja, gas och energi i Norge. Den huvudsakliga målgruppen för OTD är norska underleverantörsföretag men i år väckte mässan stor uppmärksamhet också bland utländska företag: deltagarna kom från 34 olika länder.

20 finländska företag deltog i Viexpos mässresa till Offshore Technology Days, som arrangerades i Stavanger 20–22.10.2015. Största delen av dem var underleverantörer inom metallbranschen som var intresserade av möjligheterna inom olja, gas och energi i Norge. Den huvudsakliga målgruppen för OTD är norska underleverantörsföretag men i år väckte mässan stor uppmärksamhet också bland utländska företag: deltagarna kom från 34 länder.

OTD 1 400px

Offshore Technology Days ordnades i år på konferenscentret Stavanger Forum.
År 2016 står Bergen åter som värd.

Trots sänkningen av oljepriset nådde evenemanget, som riktar sig till små och medelstora företag, ett rekordstort antal besökare: ca 26 000 under två dagar. Arrangörerna var något oroliga över vad antalet besökare skulle bli, eftersom oljeindustrin har lidit av en förlust av arbetsplatser (upp till 25 000 arbetsplatser raderats) och de flesta företagen har varit tvungna att ta till sparåtgärder.

– Besökarantalet var bra och berättar om att många prioriterar OTD som årets främsta mässa inom oljebranschen i Nord-Europa samt att det finns ett stort behov av att fortsättningsvis knyta kontakter och skapa business trots att det är dåliga tider för branschen, sammanfattar Riikka Ylikangas, internationaliseringsexpert på Viexpo.

På mässan fanns närmare 500 utställare och det som var värt att notera var det stora antalet operatorföretag bland mässbesökarna. Detta signalerar att oljebolagen söker ett intensivare samarbete och en bättre dialog med underleverantörerna.

OTD 2 400px

Råd till nybörjare i norska marknaden

Kim Sebbas, försäljnings- och produktionsansvarig för Arkipelaga Ltd i Vasa, var med på mässresan och upplevde besöket i Stavanger positivt:
– Vi fick två nya intresserade kunder, mycket tack vare referenser.

Arkipelaga har arbetat aktivt med norska bolag sedan början av 90-talet. Vilket råd skulle Sebbas ge till dem som först nu har startat sitt samarbete med Norrmän?
– För de som är nya på marknaden så uppmanar jag att noga ta reda på kraven, och vad man kan erbjuda, säger Sebbas. – En direkt, öppen samt aktiv kommunikation är mycket viktig, men man ska också vara mycket väl förberedd till eventuella möten.

– Du måste vara språkkunnig, gärna en svenskspråkig försäljare, men även engelska går bra. Norska bolag gör sina beslut snabbt då de ser att det fungerar. Gör inte saken sämre att norska bolag är mycket säkra betalare.

Sebbas fortsätter att det som är viktigt att komma ihåg är att noggrant ta reda på kundens behov, samt direkta krav. Norska företag är bland de mest kvalitetsmedvetna i världen: priset är inte allt. Norska bolag som kunder är lojala, i regel byter de inte ut en leverantör de är nöjda med.

 

Läs mera om OTD i nyhetsbrevet What's cooking in Norway

Läs mera om VASEKs och Viexpos gemensamma projekt Nordic Gateway

NordicGateway 1920x237px vs2

Närmare information

[contact_member,name=Riikka Ylikangas,id=25,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]