Vuoden tärkeimmät öljyalan messut keräsivät kävijöitä
Viexpon järjestämälle matkalle Offshore Technology Days -tapahtumaan Norjan Stavangerissa 20.–22.10.2015 osallistui 20 suomalaisyritystä. Suurin osa näistä oli metallialan alihankkijayrityksiä, jotka olivat kiinnostuneita Norjan öljy-, kaasu- ja energia-alan mahdollisuuksista. OTD-tapahtuman pääkohderyhmä on norjalaiset alihankkijayritykset, mutta tänä vuonna messut herättivät myös runsaasti kansainvälistä huomiota: osallistujia oli 34 maasta.
Viexpon järjestämälle matkalle Offshore Technology Days -tapahtumaan Norjan Stavangerissa 20.–22.10.2015 osallistui 20 suomalaisyritystä. Suurin osa näistä oli metallialan alihankkijayrityksiä, jotka olivat kiinnostuneita Norjan öljy-, kaasu- ja energia-alan mahdollisuuksista. OTD-tapahtuman pääkohderyhmä on norjalaiset alihankkijayritykset, mutta tänä vuonna messut herättivät myös runsaasti kansainvälistä huomiota: osallistujia oli 34 maasta.
Offshore Technology Days järjestettiin tänä vuonna Stavanger Forum -konferenssitiloissa.
Ensi vuoden tapahtumanäyttämönä on Bergen.
Öljyn hinnan laskusta huolimatta erityisesti pk-yrityksille suunnattu tapahtuma keräsi lähes ennätysyleisön: noin 26 000 kävijää kahden päivän aikana. Järjestäjiä kävijämäärä jännitti hieman ennalta, koska öljyteollisuus on kärsinyt työpaikkojen menetyksestä (jopa -25 000 työpaikkaa) ja koska useimmat yritykset ovat joutuneet säästökuurille.
– Hyvä kävijämäärä kertoo siitä, että monet priorisoivat juuri OTD:ta vuoden tärkeimpänä öljyalan messuna Pohjois-Euroopassa sekä siitä, että on olemassa suuri tarve solmia edelleen kontakteja ja tehdä bisnestä, vaikka kyseessä onkin vaikeat ajat alalla, tiivistää Viexpon kansainvälistymisasiantuntija Riikka Ylikangas.
Messuilla oli noin 500 näytteilleasettajaa, ja huomiota herättävää oli se, että messukävijöiden joukossa oli tänä vuonna runsaasti operaattoriyrityksiä. Tämä kertoo siitä, että öljy-yritykset etsivät nyt ehdottomasti tiiviimpää yhteistyötä ja parempaa dialogia alihankkijoiden kanssa.
Neuvoja Norjan-markkinoiden vasta-alkajille
Messumatkalla mukana olleen Arkipelaga Ltd Vaasan myynti- ja tuotantovastaava Kim Sebbaksen mukaan Stavangerin-matka oli onnistunut:
– Saimme kaksi uutta kiinnostunutta asiakasta, paljolti referenssiemme ansiosta.
Arkipelaga on tehnyt työtä norjalaisten yritysten kanssa jo 90-luvun alusta lähtien. Mitä neuvoja Sebbas antaisi yrityksille, jotka vasta aloittavat Norjaan suuntautuvaa yhteistyötä?
– Kehottaisin uusia tulokkaita ottamaan hyvin selvää vaatimuksista ja siitä, mitä yritys voisi tarjota, sanoo Sebbas. – Suora, avoin ja aktiivinen viestintä on hyvin tärkeää, mutta myös mahdollisiin kokouksiin pitää valmistautua hyvin.
– Kielitaito on tärkeää, myyntihenkilön on hyvä olla ruotsinkielinen mutta englannillakin voi toimia. Norjalaisyritykset ovat nopeita päätöksenteossa nähdessään, että homma toimii. Asiaa ei myöskään pahenna se, että norjalaisyritykset ovat asiakkaina varsin varmoja maksajia.
Sebbaksen mukaan on tärkeää ottaa huolellisesti selvää asiakkaan tarpeista ja vaatimuksista. Norjalaiset yritykset ovat maailman laatutietoisimpia: hinta ei ole kaikki kaikessa. Asiakkaina norjalaisyritykset ovat uskollisia: jos he ovat tyytyväisiä toimittajaan, he eivät vaihda toiseen.
Lue OTD-tapahtumasta myös What's cooking in Norway -uutiskirjeestä
Lue lisää VASEKin ja Viexpon yhteisestä projektista Nordic Gateway
Lisätietoja
[contact_member,name=Riikka Ylikangas,id=25,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]
[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]