Nyheter

Ägarskiften räddar Finland

5.2.2015
-

VASEK och Kust-Österbottens Företagare ordnade den 4 februari ett seminarium med fokus på ägar- och generationsskiften. ”Aloita ajoissa – Börja i tid” samlade ungefär 120 åhörare och var avslutningsseminarium för projektet, som pågår ännu i ett par månader. Verksamheten fortsätter som en väsentlig del av företagsrådgivningen i regionen.

VASEK och Kust-Österbottens Företagare ordnade den 4 februari ett seminarium med fokus på ägar- och generationsskiften. ”Aloita ajoissa – Börja i tid” samlade ungefär 120 åhörare och var avslutningsseminarium för projektet, som pågår ännu i ett par månader. Verksamheten fortsätter som en väsentlig del av företagsrådgivningen i regionen.

Evenemanget öppnades av Mika Haavisto, som är projektchef för Företagarna i Finlands ägarskiftesprojekt. Han var väldigt nöjd med det arbete som har gjorts med ägar- och generationsskiften i Vasaregionen.

– Genom ägarskiften räddar vi Finland, och situationen i Vasaregionen är mycket bra – här misslyckas inte ägarskiften på grund av brist på hjälp eller service. Mitt viktigaste råd är att inte börja på egen hand utan alltid ta med en sakkunnig person i processen, påminde Haavisto.

Haavisto anser att i synnerhet generationsskiften ofta präglas av kommunikationsproblem.  Den som överlåter sin företagsverksamhet kan ha på klart vem som tar över, medan den som ska ta över kan ha en annan uppfattning. Man har helt enkelt inte kommit ihåg att diskutera företagets framtid inom familjen.

Mika Haavisto från Företagarna i Finland

– Många företagsaffärer görs bekanta emellan och oftast är såväl köparen som säljaren nöjda. Men det är synd att sådana köpare och säljare som inte känner varandra sedan tidigare inte hittar varandra. Dessutom är problemet ofta att säljaren inte vill att någon annan vet om att företaget är till salu. Undrar då varför man inte hittar en köpare? frågade Haavisto publiken med ett litet flin och fortsatte:

– Allt för ofta lämnar företagaren utan den sista inkomsten, det vill säga den summan som skulle fås ur företagsaffären, eftersom företaget inte säljs. Kompetensen och nätverken blir bortkastade samtidigt som det grundas nya, liknande företag när man inte kan ta till vara de här befintliga företagen.

Avtal, skatt, värdebestämningar – vilken djungel!

Seminariet fortsatte med expertföreläsningar om hur ett företag värderas, om skattefrågor gällande ägar- och generationsskiften samt om vilka avtal som behövs när ett företag byter ägare. Åhörarna kunde själva välja att lyssna på antingen svensk- eller finskspråkiga föreläsningar.

Slutresultatet av värderingen av ett företag påverkas av vilken strategi som väljs för ägarskiftet, dvs. om det är en affär, en gåva, en affär av gåvokaraktär eller något annat finansieringssätt. Värdet på företaget fastställs genom att antingen se på den befintliga marknaden och jämföra med den, eller genom att beakta avkastning eller kostnader. Vid värdering som grundar sig på avkastning ser man inte på det förflutna utan fokuserar på framtiden och den nya företagarens framgångsmöjligheter.

Föreläsarna påminde publiken om att innan värderingen görs ska företaget sättas i försäljningsskick. Det här är det mest tidskrävande skedet och därför ska man komma ihåg att påbörja processen i tid! Samma budskap upprepades i olika experters inlägg om skattefrågor. Det går inte att påverka beskattningen så värst mycket i sista minuten. Även den strategi som valts för beskattningen har en inverkan på skattepåföljder eller möjligheter till skattelättnader.

Vid företagsaffärer är det viktigt att ingå vissa avtal redan långt innan själva affären genomförs. Med ett sekretessavtal tryggar man företagets affärshemligheter, eftersom man är tvungen att kunna berätta rätt så mycket om företaget för den eventuella köparen, så att hen kan fatta sitt köpbeslut. Det lönar sig också att ingå ett föravtal som ger ramar för fortsatta förhandlingar och med vilket man kan hindra säljaren från att samtidigt föra diskussioner med en annan köpare.

Inte ännu pensionär men redan igång
Fanny och Lena Lithén

Företagare Lena Lithén hade kommit till seminariet med sin dotter Fanny. Båda var mycket nöjda med vad seminariet hade att ge.

– Viktigast för mig var att inse att man verkligen måste be om hjälp i dessa ärenden. Jag har också tidigare varit i kontakt med VASEK, så jag vet vem jag ska vända mig till. Att gå i pension är inte aktuellt för mig riktigt ännu, berättade Lena Lithén.

– Jag har redan länge arbetat på mammas företag vid sidan av studierna. För ungefär tre år sedan började en tanke gro om att ta över företaget en dag. Naturligtvis ska jag ännu diskutera med min syster och så småningom får man då börja planera, berättade Fanny Lithén.

Presentationer från seminariet 

osv