Nyheter

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias 20-årshistorik: 20 år av nyföretagstjänster i Vasaregionen

5.11.2012

Pressmeddelande 5.11.2012

En historisk översikt som belyser Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias arbete under 20 år publiceras i dag 5.11.2012. Utöver historikutgivningen firar Startia i arbetets tecken och arrangerar ett öppet och avgiftsfritt seminarium ”Startia för Företagare” kl. 13.00 i Rantasipi Tropiclandia. Seminariet är avsett för nyföretagare och alla som tänker bli företagare.

– Det finns nyföretagare och företagsidéer av många olika slag, men det går ändå att lista gemensamma teman som vi alltid går igenom med en blivande företagare under det första rådgivningsmötet eller under tiden som företagsidén mognar, berättar Startias direktör Tommi Virkama om seminarieeftermiddagens program.

För den historiska översikten som nu publiceras har man gått igenom arkiv samt intervjuat både personer som har varit med i att starta Startias verksamhet och samarbetspartner längs vägen. I boken presenteras även Startias kunder, företagare som har startat sin företagsverksamhet med hjälp av Startia. Den tvåspråkiga historiska översikten har samlats ihop av Anne Lindgren från reklambyrå Bock’s Office tillsammans med VASEKs arbetsgrupp.

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia grundades i september 1992 som en del av dåtida Kvarkens Innovationscentrum Merinova. År 2008 övergick Startia officiellt till att VASEK. Flytten från Runsor till Nedre torget förde verksamheten närmare kundunderlaget. Vid torget blev Startia synligare och lättillgängligare än tidigare, vilket snart syntes i och med ökade kundkontakter. För närvarande är Startia VASEKs bifirma, och verksamhetens finansiering sköts inom VASEKs budget.

Nuförtiden betjänar Startia i genomsnitt tio kunder i veckan som överväger att grunda företag. Andelen arbetslösa bland klientelet är numera bara kring en fjärdedel, då det under de första verksamhetsåren var nästan 100 %. De företag som grundas via nyföretagscentrumens rådgivning är betydligt livskraftigare än genomsnittet. Efter två år är 90 procent av de nya företagen fortfarande verksamma och ännu efter fem år 80 procent. Anmärkningsvärt är att endast under 4 procent av nyföretagarna avbryter sin verksamhet på grund av konkurs under de första fem åren.

Startias 20 verksamhetsår innehåller över 11 000 kundkontakter och 2 710 företag som är grundade med hjälp av Startia. Kostnaden per företag som grundats med hjälp av Nyföretagscentrum Startia är 267 euro för kommunerna som finansierar verksamheten.

Närmare uppgifter

Tommi Virkama, direktör för Startia