Tiedotteet

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian 20-vuotishistoriikki: 20 vuotta uusyrityspalveluita Vaasan seu

5.11.2012

Tiedote 5.11.2012

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian 20 vuotta kestänyttä työtä valottava historiakatsaus julkistetaan tänään 5.11.2012. Startia juhlii kirjan julkistamisen lisäksi muutoin töiden merkeissä. Yrittäjäksi aikoville ja jonkin aikaa yrittäjänä toimineille järjestetään avoin ja maksuton seminaari ”Startia Yrittäjälle” Rantasipi Tropiclandiassa klo 13.00.

– Alkavia yrittäjiä ja yritysideoita on monenlaisia, mutta on myös listattavissa yhteisiä teemoja, joita aina käydään läpi yrittäjäksi aikovan kanssa ensimmäisellä neuvontakäynnillä tai yritysidean kypsyttelyvaiheessa, kertoo Startian johtaja Tommi Virkama seminaari-iltapäivän annista.

Nyt julkistettavaa historiakatsausta varten on pengottu arkistoja sekä haastateltu niin perustamisessa mukana olleita henkilöitä kuin myös yhteistyökumppaneita matkan varrelta. Kirjassa esiintyy myös Startian asiakkaita, uusyrityskeskuksen tuella yrityksensä perustaneita yrittäjiä. Kaksikielisen historiakatsauksen on koonnut Anne Lindgren mainostoimisto Bock´s Officesta yhdessä VASEKin työryhmän kanssa.

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia perustettiin syyskuussa 1992 silloisen Merenkurkun Innovaatiokeskus Merinovan yhteyteen. Vuonna 2008 Startia siirtyi VASEKin yhteyteen. Muutto Runsorista Alatorille toi asiakaspinnan lähemmäksi, torin laidalla Startiasta tuli entistä näkyvämpi ja helpommin tavoitettava, mikä näkyi nopeasti asiakaskontaktien kasvuna. Startia on tällä hetkellä VASEKin aputoiminimi, jonka toiminnan rahoitus hoituu VASEKin kautta.

Startia palvelee nykyisin keskimäärin 10 yrityksen perustamista harkitsevaa asiakasta viikossa. Työttömien osuus asiakaskunnasta on nykyään enää noin neljäsosa, kun se Startian alkuvuosina oli lähemmäs 100 %. Uusyrityskeskusten neuvonnan kautta syntyneet yritykset ovat keskimääräistä selvästi elinvoimaisempia, sillä kahden vuoden kuluttua perustamisesta 90 % yrityksistä on vielä toiminnassa ja viidenkin vuoden kuluttua 80 %. Merkittävää on se, että vain alle 4 % aloittaneista yrittäjistä lopettaa toimintansa konkurssin vuoksi viiden ensimmäisen vuoden sisällä.

Startian 20 toimintavuoteen mahtuu yli 11 000 asiakaskontaktia ja 2 710 Startian ohjauksessa perustettua yritystä. Toimintaa rahoittaville kunnille perustetun yrityksen hinta on 267 euroa / yritys.

Tommi Virkama, Startian johtaja
tommi.virkama@vasek.fi