Nyheter

"Tack för att VASEK finns :) "

12.10.2011
-

(Pressmeddelande 12.10.2011)

(Pressmeddelande 12.10.2011)

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK genomförde en kundenkät och en enkät riktad till intressenter i september 2011. Enkäterna var baserade på enkätmallar sammanställda av Regionala Utvecklingsorganisationer SEKES rf och genomfördes per e-post.

Målgruppen för kundenkäten bestod av företag som under tiden 1.1-31.8.2011 hade varit i kontakt med VASEKs företagsrådgivning. Enkäten skickades till 307 företag. Svarsprocenten var 24. Av alla som svarat var 59 % företag med 1-4 anställda. 77 % av alla svaranden hade fått rådgivning för utveckling av ett befintligt företag och 23 % för startande av företag.

Av alla svaranden var 77 % beredda att rekommendera utvecklingsbolagets tjänster till andra. 92 procent var av helt eller delvis av samma åsikt med påståendet "det var lätt att nå rådgivningstjänsten". 68 procent upplevde att den service de fick var mycket effektiv. Om servicens sakkunnighet var 95 procent av alla som svarat av helt eller delvis av samma åsikt. 

Fyrtio procent av alla som svarat hade fått information om rådgivningstjänsten av en bekant. 25 procent hade hittat informationen på VASEKs webbsidor.

VASEK gjorde föregående enkätundersökning om kundernas tillfredställelse på våren 2009. Denna gång ville bolaget med hjälp av enkäten också kartlägga framtida ägar- och generationsväxlingar i företag. 20 procent av alla som svarat angav att de kommer att genomföra ett ägarskifte inom 1-5 år.

Enkäten som var riktad till intressenter skickades till 192 personer. Bland dessa var VASEKs samarbetspartner och projektpartner samt medlemmarna i ägarkommunernas styrelser. Svarsprocenten var 33.

Av helt eller ungefär av samma åsikt med påståendet "Bolaget reagerar aktivt på förändringssituationer" var 86 % av alla som svarat på enkäten. 69 procent var av helt eller ungefär av samma åsikt om att känna till utvecklingsbolagets verksamhetsmål väl, och beträffande verksamhetens uppgifter var procenten 79. Fyrtiosex procent av alla som svarat var av helt eller ungefär av samma åsikt med påståendet om att känna till resultaten av verksamheten.

79 % av alla som svarat ansåg att genomförandet av bolagets strategiska tyngdpunkt företagsrådgivning och annan utveckling av företagens verksamhetsförutsättningar hade lyckats bra (de var av helt eller ungefär av samma åsikt). 77 % var av helt eller ungefär av samma åsikt om att genomförandet av tyngdpunkten regional utvecklingsverksamhet (program och projekt) hade lyckats bra, och gällande bolagets tredje strategiska tyngdpunkt koordinering av den regionala kommunikationen tyckte 56 % samma sak.

I enkäten riktad till intressenter kunde man kommentera bl.a. bolagets aktivitet, hur känd bolagets verksamhet är, bolagets strategiska tyngdpunkter, samarbetet och hur man kunde arrangera kommunal finansiering för projekt. Dessa kommentarer kommer att analyseras och de kommer att tas till vara för att utveckla bolagets verksamhet.

 

Närmare uppgifter
vd Pekka Haapanen
040 507 73 30

chef för företagstjänster Kjell Nydahl
050 368 36 86

utvecklingsdirektör Stefan Råback
050 590 25 25

kommunikationschef Suvi Markko
050 534 19 11