Tiedotteet

"Tack för att VASEK finns :) "

12.10.2011
-

(Tiedote 12.10.2011)

(Tiedote 12.10.2011)

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK teki syyskuussa 2011 asiakaskyselyn ja sidosryhmäkyselyn. Kyselyt toteutettiin sähköpostitse ja ne pohjautuivat Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry:n tekemiin kyselypohjiin.

Asiakaskyselyn kohderyhmä oli VASEKilta 1.1.-31.8.2011 yritysneuvontaa saaneet yritykset; yhteensä kysely lähetettiin 307 yritykselle. Vastausprosentti oli 24. Vastaajista 59 % oli 1-4 hengen yrityksistä. Toimivan yrityksen kehittämiseen palvelua oli saanut 77 % vastaajista, ja aloittavan yrittäjän neuvontaa oli saanut 23 % vastaajista.

Vastaajista 77 % on valmis suosittelemaan kehittämisyhtiön palveluita myös muille. Väitteen "neuvontapalvelu oli helposti tavoitettavissa" kanssa osin tai täysin samaa mieltä oli mieltä 92 %. Saamansa palvelun erittäin tehokkaaksi koki 68 % vastanneista. Palvelun asiantuntijuudesta osin tai täysin samaa mieltä oli 95 prosenttia vastanneista. 

Tiedon neuvontapalvelun olemassaolosta oli 40 % vastaajista saanut tutulta henkilöltä. VASEKin verkkosivuilta tiedon oli saanut 25 % vastaajista.  

Edellisen kerran VASEK teki asiakaskyselyn keväällä 2009. Tämänkertaisella kyselyllä haluttiin myös kartoittaa tulevia omistajan- ja sukupolvenvaihdoksia seudun yrityksissä. Vastaajista 20 % uskoi, että vaihdos on edessä 1-5 vuoden sisällä.

Sidosryhmäkysely lähetettiin 192 henkilölle. Näiden joukossa oli VASEKin yhteistyökumppanit ja hankekumppanit sekä yhtiön omistajakuntien kunnanhallitusten jäsenet. Vastausprosentti oli 33.

Täysin tai jokseenkin samaa mieltä väitteen "Kehitysyhtiömme reagoi seudun muutostilanteisiin aktiivisesti" kanssa oli 86 % vastanneista. Kehitysyhtiön toiminnan tavoitteiden hyvin tuntemisesta täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 69 prosenttia vastaajista, ja tehtävien tuntemisesta 79 prosenttia vastaajista. Toiminnan tulosten hyvin tuntemisesta täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 46 % vastaajista.

Yhtiön strategian painopisteen yritysneuvonta ja muu yritysten toimintaedellytysten kehittäminen toteuttamisen näki hyvin onnistuneen 79 % vastaajista (täysin tai jokseenkin samaa mieltä).  Painopisteen seudullinen kehittämistoiminta (ohjelmat ja hankkeet) kohdalla 77 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen toteuttamisen onnistumisesta, ja kolmannen painopisteen seutuviestinnän koordinoinnin kohdalla 56 % vastaajista.

Sidosryhmäkyselyn avoimissa vastauksissa vastaajat saivat kommentoida mm. yhtiön aktiivisuutta, toiminnan tunnettuutta, strategian painopisteitä, yhteistyötä ja hankkeiden kunnallisen rahoitusosuuden järjestämistä. Kommentit analysoidaan ja niitä käytetään hyväksi yhtiön toimintaa kehitettäessä.

 

Lisätietoja
toimitusjohtaja Pekka Haapanen
040 507 7330

yrityspalvelupäällikkö Kjell Nydahl
050 368 2686

kehitysjohtaja Stefan Råback
050 590 2525

viestintäpäällikkö Suvi Markko
050 534 1911